Kurz rozvíjí zkušenosti studentů získané v úvodní nabídce pedagogických praxí, které uvádějí studenty do reality výuky výtvarné výchovy a jejích různých podob ve školách i mimoškolních zařízeních. Kurz má za cíl propojit poznatky z těchto praxí s osobní, často různorodou zkušeností studentů s výukou a prezentací výtvarné výchovy a výtvarných činností a obohatit jejich rejstřík o činnosti a pedagogické postupy, které nesměřují k vzdělávacím cílům, ale mají významnou roli sociální a socializační. Předmětem zkoumání jsou možnosti a podoby společných tvořivých a výtvarných činností, jejich vliv na vztahy a vnitřní dynamiku sociální skupiny. Kurz představuje široké spektrum přístupů a koncepcí. Zabývá se formami a úlohou skupinové i individuální motivace a zkoumá socializační a obecně výchovný potenciál neformálních společných výtvarných činností.
Studenti shromažďují informace a dokumentaci pozorovaných aktivit do svého pedagogického portfolia, sdílejí své zkušenosti z práce ve výtvarných kroužcích, dětských oddílech či jiné oblasti neformálního a mimoškolního vzdělávání a práce s dětmi a mládeží. Osvojují si postupy používané v těchto prostředích a reflektují jejich účinnost v roli vedoucích i v roli účastníků. Získané zkušenosti propojují se studiem odborné literatury v poučené odborné reflexi. Kurz pomáhá studentům vidět výtvarnou výchovu a její realizaci v širokém spektru prostředí a možností. Cílem kurzu je rozvíjet tvořivou otevřenost a kritické myšlení v oblasti koncepcí a programů a v oblasti osobního nasazení, překonat ostych z pozice toho, kdo činnosti řídí, učit se pružně reagovat v proměnlivé situaci.
Studenti si formulují, reflektují a zpřesňují své poznatky a o formách a obsazích výtvarné výchovy v různých kontextech. Rozvíjejí také svoji schopnost vnímat konkrétní situaci ve výchovně vzdělávacím procesu ve vztahu k obsahu a cílům výuky. Na základě analýzy praxí i sebezkušenostních setkání studenti směřují k formulaci osobitého pohledu na cíle a obsahy výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zpřesňují.
Orientace v těchto oblastech patří k širšímu rozhledu výtvarného pedagoga. Kurz vede studenty k přesnému pozorování a k studiu forem a obsahů výtvarné výchovy v praxi.
Úvodní setkání; charakteristika předmětu; snos základních zkušeností ; společná realizace aktivit; shromažďování dokumentace; základy vytváření složky neformální ho v pedagogickém portfoliu; prezentace a reflexe získaných materiálů; individuální konzultace; společná prezentace a reflexe vybraných aktivit.