Charles Explorer logo
🇨🇿

Od počátků 19. století k uměleckým avantgardám

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBV3V043A

Sylabus

1) Od osvícenství a klasicismu po empír. Goya, Ingres, David. 2) Romantismus, historické slohy v architektuře, sochařství a uměleckém řemesle, salónní a  historická malba.

Reflexe uměleckých projevů 19. století v současném umění. 3) Realismus, barbizonská škola, Courbet, Corot, Rodin. 4) Impresionismus, postimpresionismus, secese, umění kolem roku 1900. 5) Fauvismus a expresionismus. 6) Kubismus v Paříži a v Praze. 7) Vznik abstraktního umění. Konstruktivismus.

Funkcionalismus v architektuře. 8) Dada, surrealismus, sociální umění. Rozsáhlejší obsah předmětu umožní studentům plného studijního plánu hlubší ponor do problematiky a bude naplněn skrze modifikaci požadavků na studenty.

Anotace

Proměna myšlení, kultury a umění v osvícenství a po Velké francouzské revoluci. Dlouhé 19. století od klasicismu, empíru a historických slohů k romantismu, realismu, symbolismu a impresionismu k secesi. Zrod moderního umění a architektury kolem roku 1900. Fauvismus, expresionismus, kubismus a kubistická architektura, abstrakce, dada, funkcionalismus, sociální umění, surrealismus a jejich proměny do roku 1945.

Cílem je pochopení nového významu umění 19. století pro dnešní dobu, a naopak reflektované chápání moderního umění a transformace jeho podnětů v současném umění.

Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnami výtvarného umění od počátků 19. století do první poloviny 20. století.

Koncepce předmětu není postavena na faktografických znalostech. Ty jsou jen prostředkem ke kultivaci vizuální gramotnosti, schopnosti hledat souvislosti v

širším dobovém kontextu.