Charles Explorer logo
🇨🇿

Prostorová a objektová tvorba

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBV4V054B

Sylabus

Anotace

Kurz se zaměřuje na rozvíjení a prohlubování znalostí v oblasti prostorové a objektové a akční tvorby. Posluchači mají možnost ověřovat vlastní schopnost vnímání a umělecky – výtvarně uchopovat konkrétní reálný prostor či místo dílem, které je součástí prostoru veřejného nebo potenciálně galerijního. Kurz se zaměřuje na samostatnější tvůrčí práci budoucího učitele jako osobnosti, která dokáže transformovat umělecké myšlení do pedagogické praxe. Kurz propojuje složky samotného aktu tvorby a prezentace tvůrčích postupů a finálního řešení projektu.

Cílem kurzu je prohlubování a kultivace znalostí v oblasti prostorové, objektové tvorby jako prostředku pro systémovou součást komplexní přípravy studentů pro výuku výtvarné výchovy v kontextu historie a současnosti umělecké scény. Dále rozvíjení kreativní složky osobnosti, praktických i teoretických poznatků, schopnosti kriticky myslet v kontextu současné výtvarné scény, hledání vlastní exprese a orientace v oblasti současného výtvarného umění. Cílem je také umět najít vlastní řešení konceptu na aktuálně zadané téma v rámci semestru, realizovaném adekvátním výtvarným uchopením v daném čase a prostoru. Dalším důležitým cílem kurzu je kultivovat schopnost prezentovat své výtvarné postoje v komunikaci s publikem jako trénink pro tvůrčí postup v pedagogickém prostředí. Úvodní setkání, seznámení se s obsahem výuky a tématem semestru, seznámení s časovým rozvrhem dílčích úkolů směřujících k finalizaci semestrálního projektu; společná ateliérová tvorba a individuální práce jako počáteční rozpracování tématu; společné a individuální návštěvy výstav současného umění s následnými diskusemi a reflexemi umisťované v časovém rozvrhu dle aktuální potřeby; dílčí prezentace rozpracovaných projektů s individuálním přístupem; individuální práce na projektech pod vedením výtvarného pedagoga a umělce. Individuální výtvarná realizace projektů v různých časových trajektoriích směřující k dílčí prezentaci před finalizací; finalizace, prezentace, společná reflexe, zpětná vazba pedagoga.