Charles Explorer logo
🇬🇧

Visual Arts, Culture and Visual Literacy

Class at Faculty of Education |
OPBW1V125A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Vizualita, vizuální kultura, vizuální umění, vizuální studia

Sémiotika, sémiotická analýza, interpretace

Vizuální gramotnost a diskurzivní pojetí výtvarné výchovy

Založení vizuálního portfolia a metody práce s jeho obsahy

Výukové strategie pro rozvoj interpretační dovednosti ve VV

Metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům při rozvoji jejich interpretační dovednosti

Modelová hodina – interpretace vizuálního uměleckého díla ve třídním kolektivu, s důrazem na reflexi učitelské průběžné zpětné vazby a vrstevnické hodnocení

Didaktická transformace vizuálních obsahů portfolia. Tvůrčí/materiálová interpretace

Komentované prezentace studentských portfolií ve skupinách, odborná diskuse, vzájemná zpětná vazba,(editace, struktura, didaktické využití), sebehodnocení

V kurzu bude implementovaná metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. logolink: https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Annotation

The course deals with mapping the socio-cultural space in which cultural artifacts are created and communicated, presents the dynamics of relationships and intersections of the semiotic domains of art and culture. It focuses on the visual arts in its current forms.

From the perspective of contemporary theoretical approaches to visual studies and cultural studies, the content of the course is related to the issue of visual literacy, discursive conception of art education and the content domain of art curriculum focused on verifying communication effects. Students are acquainted with the basic pedagogical strategies that develop students' communication and interpretation skills, with emphasis on the methodology of providing ongoing verbal feedback.