Charles Explorer logo
🇬🇧

Ethics

Class at Faculty of Education |
OPBX2O110A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Anotace: (každý z bloků předpokládán na 1-3 přednášky)

1. Etika jiným ohledem téže filosofické intence; ne-rozumění etice u nevzdělaných: etika jako soubor pravidel chování mezi lidmi – právě tento výklad znemožňuje vůbec problém etiky položit, resp. umožňuje odbýt ho jako něco samozřejmého (např. jako „profesní etiku“) – důsledkem všeobecná bezmyšlenkovitost a vláda pouhého mínění; porozumět základnímu problému etiky znamená v jeho alespoň základním položení: být schopen vykázat, proč a v jakém smyslu je dobré být spravedlivý;

2. Základní fenomény zkušenosti – kdo jsou svět a člověk?; Platónova idea výchovy a vzdělávání; problém doxa a jeskyně, do níž vždy znovu vrůstáme; kdo je dítě? Platónova idea duše – její očištění od křesťansko-latinských desinterpretací; výstup z jeskyně výstupem ze světa a korelativně ze „sebe“ k „sobě“ („poznej sebe sama“);

3. Aristotelovo pokračování Platónovy ideje filosofie a výchovy: výklad hlavního problému Etiky Nikomachovy – tó agathón, eudaimónia, ethos, paideia;

4. Problém vědy a výchovy; idea a norma – lidství, které se nechá normovat nazřenou ideou bez přinucení; co jejich konstituce znamená pro evropské lidství a jeho smysl – imperiální horizont evropské politiky v kontrastu k řeckému oikos; problém vůle;

5. Kartesiánský projekt základem samozřejmostí našeho světa a směřování našeho vcelku, rozumění světu, sobě a sobě ve světě – příroda jako objektivita; srovnání s Komenského ideou života a světa jako ideou výchovy – srovnání Komenského a Descartova navázání na platónovu intenci filosofie;

Annotation

1. Ethics is in another way the same philosophical intention; To understand the essential issue of ethics it requires us to demonstrate why and in what sense is it good to be rightful just the way we are – Socratic elenchus

2. The major phenomena of experience – What is the world and who is the person?; Plato’s idea of education and upbringing; an issue of doxa and the cave into which we always grow; Who is a child? Plato’s idea of soul – its purification of Christian-Latin misinterpretation; climbing out of the cave as to climb out of the world and simultaneously from “oneself” to “myself” (“know yourself”)

3. Aristotle continuation of Plato’s idea of philosophy and education: interpreting the main issue of Nicomachean Ethics – to agathon, Eudaimonia, ethos, paideia;

4. The issue of scientific knowledge; an idea and a norm – humanity that allows to be normalized by an observed idea without being compelled; what does their composition mean for the European humanity and its meaning – imperial horizon of European politics within the contrast of Greece oikos.