Seminář dr. Rybáka
1. Problém vzdělání a výchovy
2. Mathésis a mathématické struktury vědění
3. Vědění a tradice
4. Jak dochází k rozdělení na vzdělání a výchovu?
5. Předpoklady moderní pedagogiky
6. Novověký svět a člověk - subjektivita
7. Scholé - u vybraných myslitelů (Platón, Aristotelés, Marx, Husserl)
8. Svoboda a myšlení
9. Problém vědy
10. Žitý svět a idealizace
11. Proměna světa na planetu
12. Poslední kritická bitva Seminář. dr. Zichy
1. Specifika filosofování - filosofické myšlení jako problém;
2. Místo intepretace v humanitním vzdělávání; netodologie humanitních věd a hermeneutika;
3. Dějinné zlomy v heremenutickém myšlení;
4. Uvedení do problematiky filosofické hermeneutiky;
5. Významové souvislosti témat Člověk - Myšlení - Řeč
6. Porozumění jako problém - jeho struktura (hermeneutický kruh)
7. Otázka vztahu pravdy a metody
8. Hermeneutika a dějiny (dějinné vědomí)
9. Možnosti intepretace filosofického textu
10. Otázka intepretace uměleckého díla
11. Běásnění, pravda a hermenutika
12. Hermeneutika a pedagogická praxe Seminář BIa N. Pelcové: Komenského labyrint světa, pansofie a pojetí výchovy jako emendace Masarykovo pojetí krize a Ideály humanitní Rádlova Útěcha z filosofie a kritika vzdělávání Patočkovo pojetí výchovy a vzdělávání, výchova jako životní pohyb Paloušovo pojetí výchovy a vzdělanosti Seminář BIb N. Pelcové: Machovcovo pojetí smyslu lidského života a dialog mezi křesťany a marxisty Kosík Karel a hledání autentického a neautentického pobytu Jaroslava Pešková Já, člověk Jan Sokol a jeho základy filosofické antropologie Bělohradský od Krize eschatologie neosobnosti k myšlení pozdní doby
The course deals with the issue of education.