Paralelka vyučující: David Rybák
1) Svět není ve světě
2) Eleatský objev možnosti myslet a jeho psychologická dezinterpretace
3) Idea a časové paradoxy s ní spojené
4) Idea a pojem
5) Idea a čas
6) Idea a apodikticita
7) Idea a idea (perceptio)
8) Noein a dianoein - arché a hypotéza
9) Noein a cogitare
10) Noein a firemní procesy
11) Kritika jako ohledávání kritéria umožnící apokrisi v situaci krise
1. Paralelka: Četba filosofických textů. Filosofický kurz AII. (N. Pelcová)
Cílem kurzu je uvedení do četby nejdůležitjších textů moderní filosofie a filosofického myšlení 19. a 20. století. Jde i to kultivovat filosofické myšlení studentů, jejich schopnost tázat se, porozumět specifičnosti filosofie v kontextu lidského vědění, toto porozumění artikulovat a diskutovat s pomocí děl významných autorů. 2. Paralelka: České filosofické myšlení (Z. Zicha):
Povinně volitelný předmět České filosofické myšlení poskytuje studentům příležitost setkávat se prostřednictvím společného čtení vybraných textů českých myslitelů s podstatnými záležitostmi, jejichž promýšlením se lze profesně a lidsky rozvíjet.
V prvé řadě je kurz zaměřen na schopnost studenta reflektovat svoji situaci ve světě v souvislosti s uvědomováním si nadčasového významu témat procházejících dějinami myšlení a na studentovu schopnost svůj vhled do situace odpovídajícím způsobem vyjádřit a diskutovat jej.
V řadě druhé se samozřejmě kurz snaží uvádět do horizontu českého filosofického myšlení a inspirovat k dalšímu samostatnému studiu tematiky.
V rámci předmětu bude věnována pozornost ukázkám z textů vybraných (dvou až čtyř) českým myslitelů (např. Hus, Chelčický, Palacký, Masaryk, Rádl, Patočka, Kosík, Michňák, Pešek, Machovec, Kohák).
Povinné je přihlášení do kurzu též na moodlu Filozofický kurz A II - České filosofické myšlení; viz adresa: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5132. (Heslo se dozvíte na prvním semináři.) 3. Paralelka vyučující: David Rybák
Dějinně se důležitost filosofa neukazuje v jednotlivých tezích, ale naopak v tom, že výsledek jeho zamyšlení se stává tak samozřejmým východiskem všeho dalšího myšlení, že o zamyšlení samém již nikdo nepřemýšlí. Platón je myslitelem, který v tomto smyslu založil samozřejmost všech samozřejmostí, totiž výchovu a vzdělání jako přiváděním k idejím. V semináři se budeme snažit vstoupit do filosofie pomocí vyzdvižení této samozřejmosti do nesamozřejmosti. Tedy tak, abychom nepřistupovali k Platónovi pouze skrze retroaktivní zdání, v němž se minulost vykládá jenom ze svých výsledků. Jinak řečeno, pokusíme se výchově a vzdělání porozumět z nich samých.