spuvislost etiky, domova láska u Augustina , Bůh predestinace Kant a mravní zákon Hegel a dialektika v souvislosti smorálkou postmoderní relativismus hodnot a pravdy legalita a legitimnost u Lévinase David Rybák:
1. Platón: idea filosofie a výchovy
2. Augustin: problém učitele
3. Komenský: vzdělání jako rozvíjení smyslu pro neviditelný řád
4. Spinoza: ideje a realita
5. Rousseau: problém přirozenosti člověka
6. Nietzsche: degenerace vzdělání na muzeum
7. Max Scheler: vědění panující, vzdělávající a spásné
8. Martin Heidegger: úpadek university
9. Louis Althusser: ideologie a ideologické státní aparáty
10. Michel Henry: barbarismus současného vzdělávacího systému
11. Kritika
Relation of Etics to the legality and legitimacy in history and today
This "reading" course focuses mainly on the interpretation and reading of selected works by Jan Patočka. The course aims to teach students to interpret the ethical dimension of Nietzsche's works. Ancient time: aidos, deinos, díké a adíkia, dialog as basis for truth (aletheia) - Sókratés, Platón and his Idea of Good, Aristoteles and his Politics, and Etics of Nikomachos, Augustin and his Confessiones, Kant as basis for human rights, Hegel, Marx, Epimeleia peri tés psychés by Patočka, Heidegger with his phenomenons (das Ge-stell and die Machenschaft), postmodern time and relativism from values ad gnoseology, legacy a legitimation by Lévinas, anomia today
David Rybák: The course deals with the selected issues in philosophy of education.