1. Úvod do studia rizikového chování, základní terminologie. Klasické biologické, psychologické a sociologické teorie deviantního chování, integrální přístup k problematice, základní pojmy sociální deviace.
2. Rizikové a problémové jevy související s rodinným prostředím a životním prostředím rodiny.
3. Rizikové a problémové jevy související se školním prostředím a vztahy s vrstevníky.
4. Rizikové a problémové jevy související specificky s adolescencí, dospívání, duševní zdraví.
5. Socioekonomické souvislosti rizikového chování, bezdomovectví.
6. Příčiny vzniku závislosti - bio-psycho-socio-spirituální model. Průběh závislosti a její dopady.
7. Technologické závislosti. Další nedrogové závislosti.
8. Drogy společensky tolerované, jejich výskyt a důsledky u dětí a mládeže. Drogy nelegální, jejich výskyt a důsledky u dětí a mládeže.
9. Návykové látky a legislativa. Řešení problémů s návykovými látkami ve škole. Úloha a činnost metodika prevence na školách.
10. Organizace zabývající se pomocí lidem se závislostí. Základní seznámení s principy Harm reduction v oblasti drogové závislosti.
The course introduces students to the social situation of people in at-risk groups. It deals with analysing the reasons for their marginalisation, as well as recognising socially deviant phenomena, their variants and definitions.
Includes theories of risk behaviour and action. Addresses the issue of youth as a vulnerable social group.
Students will be presented with an overview of basic concepts and approaches that will be further discussed and problematized. Special emphasis will be placed on knowledge and prevention of risky behavior in children and adolescents and phenomena related to the family and school environment.
The course will also deepen students' knowledge of substance use and other forms of potentially addictive behaviors. It also addresses the impact of pathologically addictive behaviors on the individual and on society.
The course is based on the concept of the interdisciplinary field of addictionology, which is reflected in the effort to integrate new knowledge about the causes and development of addictive behaviour from the fields of medicine, psychology, sociology and social work. At the same time, it takes into account relevant findings from economics, law, criminology, education and cultural and social anthropology.