Předmět uvádí studenty do problematiky poskytování poradenských služeb ve školství. Seznamuje se současným systémem pedagogicko-psychologického poradenství, ve shodě s aktuální legislativou konkretizuje kompetence poradenských pracovníků školního poradenského pracoviště, resp. školského poradenského zařízení. Motivuje k cílené spolupráci učitele s ostatními odborníky působícími při výchově a vzdělávání dětí, žáků a studentů. Cíl předmětu: Cílem předmětu je poskytnout studentům informace o současném poradenském systému, seznámit je s postupy, které jsou aktuálně využívány v poradenské praxi. Přehled výukových témat:
1. Systém poradenských služeb ve školství.
2. Vznik a vývoj výchovného poradenství.
3. Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, legislativní ukotvení, etické aspekty poradenské práce.
4. Úkoly, kompetence a standardy školního poradenského pracoviště.
5. Úkoly, kompetence a standardy pedagogicko-psychologické poradny.
6. Úkoly, kompetence a standardy speciálně-pedagogického centra.
7. Obvyklé varianty problémů školního věku.
8. Odborné poradenské činnosti: screening, diagnostika, náprava a intervence.
9. Charakteristika vybraných metod, specifických diagnostických situací, závěrů, doporučení, podpůrných opatření.
10. Ilustrace vybraných psychologických a speciálně-pedagogických testů.