Charles Explorer logo
🇨🇿

Angloamerická dětská literatura v kontextu vzdělávání

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPDA1A501B

Anotace

Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem angloamerické dětské literatury, přičemž pozornost je věnována zvláště autorům druhé poloviny dvacátého a počátku 21. století. Náplní semináře bude práce s vybranými anglickými texty (četba, interpretace, diskuse), zaměřená na porozumění textu, jakož i na rozvíjení a zdokonalování samostatného jazykového projevu. Vedle literární analýzy budou zohledněny možnosti praktického využití daných textů při výuce angličtiny (čtení, poslech, mluvení, psaní). Přednášky představí konkrétní žánry a autory v širším literárním a kulturním kontextu. Kurs je dále věnován komparativnímu a intertextuálnímu čtení, zaměřenému na postižení vztahu mezi vývojem dětské literatury a konkrétními tendencemi literárního vývoje obecně (zejména pokud jde o význam mýtu, eposu, ústní lidové slovesnosti, dobrodružného románu a romance). V neposlední řadě je součástí kursu diskuse o psychologii dítěte, o významu dětské literatury pro rozvoj čtenářské gramotnosti, o významu představivosti a o etických aspektech dětské literatury se speciálním důrazem na vliv současné angloamerické beletrie.

Hlavní tematické bloky: 1. literárně historický kontext a problematika didaktické literatury; dětská literatura ve výuce anglického jazyka 2. interpretace tradiční pohádky; Andersen a Oscar Wilde; moderní pohádka (Terry Jones) 3. počátky moderní fantastické literatury (Carroll a Kingsley); J.R.R. Tolkien a C.S.Lewis; J.K. Rowling a další autoři současné fantasy, science fiction 4. dobrodružná próza; rodinný román a deník; bajky a příběhy o zvířatech; obrázkové knihy; poezie pro děti; školní drama