Charles Explorer logo
🇨🇿

FSP v angličtině v porovnání s češtinou

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPDA1A505B

Anotace

Předmět nabízí systematický přehled teorie funkční větné perspektivy (FSP), a to z hlediska tzv. brněnské školy, tedy v pojetí Jana Firbase a jeho následovníků. Seznamuje studenty jak s jejími teoretickými východisky (Mathesius, Vachek, Firbas, Svoboda, Dušková aj.), tak i s jejím praktickým využitím. Kurz se konkrétně zabývá aplikací principů FSP v aktivní produkci studentů v angličtině (rozšiřuje tak jejich jazykové kompetence) a v neposlední řadě i jejich didaktickým potenciálem v rámci výuky angličtiny. Důležitou složkou předmětu je důraz na kontrastivní česko-anglické pojetí, včetně nežádoucího syntaktického transferu z rodného jazyka do angličtiny. Cílem kurzu bude dále seznámit studenty s pravidly anglického slovního pořádku, s jeho opomíjenými možnostmi a různými způsoby zdůraznění konkrétní fráze. Hlavní tematické okruhy:

1. Jan Firbas a funkční větná perspektiva

2. Komplexní analýza textu z hlediska FSP

3. Slovní pořádek: principy a odchylky (anglicko-česká konfrontace)

4. FSP v praxi a její didaktické aplikace Očekávané výstupy: Student/ka: • se orientuje v oblasti pojmů a principů prezentovaných teorií FSP • umí analyzovat autentický anglický text metodologií FSP • chápe anglicko-české rozdíly na poli funkční syntaxe a aktuálního členění větného • dovede využít poznatky z FSP v praxi a ve výuce AJ