Charles Explorer logo
🇬🇧

Methodology Course

Class at Faculty of Education |
OPDC1C002B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem kurzu je poskytnout 1. teoreticko-metodologické zázemí pro designování vlastního výzkumu v oblasti didaktiky českého jazyka; 2. osvojení techniky a metod vědecké práce, etických zásad vědecké práce, pracovních návyků, dovednosti strukturace odborného textu, prezentace výsledků, jejich diskuse a obhájení.

Těchto cílů bude dosaženo jednak na teoretické, jednak na aplikační úrovni.

Předmět se skládá z přímé výuky, konzultací a samostudia.

Student prokáže bezpečnou znalost základní studijní literatury a literatury zaměřené k povaze disertační práce a podrobí kritické revizi svůj vstupní návrh projektu. Zpracuje rozšířenou anotaci disertačního spisu, v níž budou formulovány adekvátní výzkumné cíle a problémy, metody jejich dosažení, a vysloveny výzkumné předpoklady. Student navrhne optimální výzkumnou techniku, stanoví reprezentativní výzkumný vzorek, způsob sběru a fixace dat, jejich analýzu, způsob jejich vyhodnocení. Navrhne vhodný postup výzkumné práce (předpilotní studie, pilotní studie, hlavní výzkum) a připraví rozšířenou anotaci k veřejné obhajobě. Zkouška je udělena na základě přípravy rozšířené anotace.

Teoretická úroveň:

Ad 1. Metodologické otázky výzkumné práce v didaktice českého jazyka:

- stanovení výzkumných cílů a formulace výzkumných problémů

- problematika volby metod a stanovení výzkumného vzorku

- typy výzkumů, kvalitativní, kvantitativní, smíšený výzkum

- hypotéza a její formulace, typy hypotéz, deskriptivní a kauzální hypotézy

- design kvalitativního výzkumu, stanovení otázek, metody, triangulace, kritéria pro evaluaci

- kvalitativní výzkum v didaktice českého jazyka

- kvalitativní metody v závislosti na typu výzkumu; experiment v lingvodidaktickém výzkumu

- případové studie a longitudinální výzkumy

- sběr dat, jejich klasifikace a analýza – hloubkové a skupinové rozhovory, pozorování, klasifikační, vztahová a kauzální analýza, atomární analýza, zakotvená teorie, narační analýza, obsahová analýza, konceptová analýza, metodika AAA, typy lingvistické analýzy (kurikulárních dokumentů, žákovských komunikátů, komunikačních situací aj.)

- základní typy kvantitativního výzkumu, statistické metody vyhodnocení dat, interpretace

- základy metodologie lingvistického výzkumu, empirický výzkum v lingvistice, kvalitativní a kvalitativní výzkum v lingvistice (textová analýza, gramatická analýza, terénní výzkum, sociolingvistické metody, psycholingvistické metody, konverzační analýza, analýza diskurzu)

- korpusové metody, zásady tvorby korpusu, způsoby záznamu a přepisu, značkování

Ad 2. Technika vědecké práce, charakteristika vědeckého sdělení a jeho typy, prezentace výsledků, zásady tvorby odborného textu, kritická práce s prameny a literaturou, zásady a etika vědeckého diskurzu.