Charles Explorer logo
🇨🇿

Vývoj syntaktické kompetence z psycholingvistické perspektivy

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPDC1C019B

Anotace

Syntaktická kompetence se začíná rozvíjet v raném věku, ale zároveň její vývoj trvá po celý život. Schopnost vytvářet smysluplné věty a rozumět i složitějším syntaktickým konstrukcím patří k základním požadavkům, které na žáky škola klade. Nedostatečně rozvinutá syntaktická kompetence ovlivní negativně funkční gramotnost, čtenářskou gramotnost, schopnost práce s informacemi. Týká se produktivních i receptivních komunikačních dovedností. U některých žáků ovlivňuje negativně celý proces vzdělávání včetně motivace ke studiu a četbě.

Cílem předmětu je seznámit studenty se standardním vývojem syntaxe u dítěte, ale i možnými odchylkami a jejich příčinami. Hlavní pozornost ovšem bude věnována standardní vývojové trajektorii. Student se seznámí s osvojováním parataktických a hypotaktických syntaktických vztahů a vývojem jejich sémantiky. Seznámí se se zjištěními, která se týkají současného stavu míry osvojení syntaxe u současných žáků. Detekuje problematické oblasti vývoje a bude reflektovat možnosti didaktické intervence.

Předmět předpokládá samostatnou výzkumnou práci studenta. Student se zaměří na jeden konkrétní jazykový aspekt z oblasti syntaxe a bude sledovat jeho psycholingvistický vývoj ve standardní vývojové trajektorii a zároveň jeho pojetí v učebnicích a kurikulárních materiálech po celou dobu školní docházky, tj. od mateřské školy až po maturitní ročník. V práci bude student reflektovat, zda jsou kurikulární a učební materiály v souladu s dosavadními poznatky psycholingvistických bádání a s žákovskými prekoncepty. Metodologie výzkumné práce – kvalitativní či kvantitativní. Rozsah práce – 10 až 15 stran. Na základě této práce bude studentovi udělena zkouška.

Témata:

• Osvojování syntaktických struktur parataktických.

• Osvojování syntaktických struktur hypotaktických.

• Žákovské prekoncepty týkající se syntaktických struktur.

• Vývoj syntaxe v pozdějším věku.

• Omezený a rozvinutý jazykový kód z psycholingvistické perspektivy.