Cesta k diagnóze vývojové dysfázie je často obtížná, lékaři jsou však schopni již kolem 2. roku života dítěte zaznamenat signály, že vývoj řeči neprobíhá zcela standardním způsobem a doporučují logopedické vyšetření, přičemž je často diagnostikována vývojová dysfázie, tedy porucha řeči způsobená omezenou činností mozku, zejména těch částí, které řídí řečové schopnosti. Proces vzniku vývojové dysfázie nebyl dosud zcela spolehlivě popsán, často se příčiny hledají již v období těhotenství. Závažnost dysfázie tkví v tom, že ve velmi důležitém období vývoje dítěte ovlivňuje také vývoj myšlení a oslabuje i jiné oblasti (motorické schopnosti, prostorovou orientaci, paměť aj.).
Předmět se orientuje na rozpoznání určitých deficitů produkce a recepce jazyka a příp. možnosti, jak k osobě s takovým deficitem přistupovat ve výuce českého jazyka, a také na oblasti, které žákům s vývojovou dysfázií a dalšími deficity schopností mohou činit ve výuce obtíže. Pokouší se rovněž odpovědět na otázku, jak se s těmito obtížemi vypořádat. Přes základní typologii lingvistických afázií, k jejímuž výzkumu významně přispěla i lingvistika české provenience (Jakobson, H. Lehečková) a další kognitivně-motorické poruchy se dostáváme k hlavnímu tématu, vývojové dysfázii u dítěte. Cílem je osvojit si příslušnou terminologii a základní schémata symptomů, na jejichž základě může být dítě snadněji integrováno do standardní výuky.
Předmět předpokládá samostatnou práci studentů ve formě seminární práce, rozsah je 15 normostran. Úkolem je vypracovat min. jednu kazuistiku i s návrhem nejvhodnějšího procesu inkluze žáka.
Témata
Typologie lingvistických afázií (Brocova, Wernickeho, globální, konduktivní, transkortikální motorická a senzorická ad.), historie afaziologie ve světě a v ČR
Další poruchy kognitivních a motorických funkcí: apraxie, dyslálie, alexie, agrafie, akalkulie, agnosie ad.
Vývojová dysfázie – etiologie, symptomatologie, diagnostika a možnosti terapie
Integrace žáků s vývojovou dysfázií do vyučovacího předmětu český jazyk
Specifika strategie v rehabilitaci a terapii vývojové dysfázie u dítěte v bilingvální rodině: důsledky pro integraci žáka do vyučovacího předmětu český jazyk