Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie a dějiny hudebního umění jako východisko k hudebněpedagogické problematice

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPDH1H110B

Sylabus

Obsahové celky pro hudebněhistorickou část

1.      Polemika o možnostech historiografického výzkumu (H. H. Eggebrecht, J. Černý)

2.      Metody historického výzkumu (R. Descartes, P. K. Feyerabend, C. Dahlhaus)

3.      Výzkum hudební recepce (Eggebrecht, Rösing)

4.      Sociologické pojetí dějin hudby (H. W. Heister, M. Walter)

5.      Induktivní metoda (K. R. Popper) Obsahové celky pro hudebněteoretickou část

1.      Koncept rozvíjející variace (A. Schönber, C. Dahlhaus)

2.      Tematická transformace a vícevětost v jednovětosti (A. Heuss, C. Dahlhaus)

3.      Hudební próza (A. Schönberg, C. Dahlhaus)

4.      Proces variace modelu (K. H. Wörner)

5.      Idea organicismu v hudbě

19. století (D. L. Montgomery)

Anotace

Obsahem předmětu je samostatná práce studentů a skupinová diskuse o hudebně historiografických a hudebněteoretických přístupech. Výběr teoretických konceptů je podmíněn tematickým zacílením kurzu.