Gender jako analytická kategorie, vztah genderu a pohlaví, genderová role a genderová identita
Genderová socializace a její mechanismy
Genderová socializace v rodině a ve škole
Hypotéza genderových rozdílů versus hypotéza genderových podobností
Kognitivní a socio-emoční faktory v genderové socializaci
Genderová atypičnost a aschematičnost
Genderová ne/rovnost a její individuálně-psychologické a sociálně-psychologické implikace
Cílem předmětu je hlouběji představit psychologii genderu, a to v konkretizaci na proces genderové socializace. Hlavní pozornost bude věnována budování genderové identity a faktorům z rodinného, školního i širšího kulturního prostředí, které se na něm podílejí. Podstatné bude představení kognitivních mechanismů v budování genderové identity a jejich souvislostí s afektivními a sociálními faktory. Vedle dominantní podoby genderové socializace, resp. budování genderové identity bude pozornost věnována také atypickým průběhům a jejich implikacím pro psychologický well-being a sociální status.
Genderová ne/rovnost bude konceptuálně porovnávána s jinými typy ne/rovnosti na základě jiných stratifikačních znaků, např. etnicita. V předmětu bude akcentováno propojení témat s disertačním výzkumem studenta/studentky tak, aby prostřednictvím předmětu mohl/a získat hlubší vhled do vlastní studované problematiky z perspektivy psychologie genderu.
Gender jako analytická kategorie, vztah genderu a pohlaví, genderová role a genderová identita
Genderová socializace a její mechanismy
Genderová socializace v rodině a ve škole
Hypotéza genderových rozdílů versus hypotéza genderových podobností
Kognitivní a socio-emoční faktory v genderové socializaci
Genderová atypičnost a aschematičnost
Genderová ne/rovnost a její individuálně-psychologické a sociálně-psychologické implikace