Charles Explorer logo
🇬🇧

Literacy - theory, research, application

Class at Faculty of Education |
OPDP1Q103B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz je zaměřen na tématiku gramotností – od teorie, přes výzkum a aplikační sféru. Kromě postižení univerzálních procesů rozvoje gramotnostních dovedností je pozornost věnována také problematice individuálních rozdílů mezi žáky a studenty, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – žáků se zdravotním postižením, jejichž handicap brání úspěšnému osvojování gramotnostních dovedností.

Témata:

 Teoretické aspekty gramotnosti – typologie gramotností, s důrazem na čtenářské a písařské/pisatelské dovednosti, modely čtení, modely psaní, zahraniční trendy.

 Výzkum v oblasti gramotnosti – metodologie výzkumu, výzkumné metody v oblasti předpokladů pro čtení, včetně jazykových předpokladů, dekódování, porozumění čtenému. Způsob získávání dat (zejm. v rámci kvantitativní metodologie), zpracování a interpretace dat. Metaanalytické studie – jejich sběr a analýza.

 Aktuální stav vědy a poznání v oblasti gramotností v České republice, typický vývoj čtenářských dovedností a

čtenářství u českých dětí, vývoj písařských a pisatelských dovedností u českých dětí, riziková skupina čtenářů a písařů/pisatelů (žáci se specifickými poruchami učení, žáci se specificky narušeným vývojem řeči, slabí čtenáři).

Diagnostika gramotnostních dovedností, diagnostické baterie užívané v poradenství. Analýza absentujících témat v českém prostředí, možnosti dalšího rozvoje vědy a výzkumu v ČR.