Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů doktorandského studia v oblasti motivace a vzdělávací autoregulace. V kurzu bude tématizována problematika motivace a vzdělávací autoregulace žáků. Analyzována bude žákovská motivace v
časových souvislostech (motivace z krátkodobého i dlouhodobého hlediska) a diagnostické možnosti v oblasti motivace a vzdělávací autoregulace.
Témata:
Nejpodstatnější motivační teorie
Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky
Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty; flow motivace
Žákovská sebepercepce motivačních pohnutek k učení; učitelova percepce žákovských motivačních pohnutek
Motivačně autoregulační strategie
Vývoj žákovské motivace k učení na ZŠ; rozdíly mezi chlapci a dívkami v učební motivaci
Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika
Diagnostika žákovské motivace k učení. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných potřeb
Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti, nuda ve škole, strach ve škole), copingové strategie zvládání nudy
Překonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole.