Vývoj dítěte, ontogeneze raného a předškolního věku, specifika psychomotorického vývoje.
Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s řečovým postižením; Charakteristika mluvních funkcí, jejich vývoje a patologie v dětském věku. Patologie vývoje řeči: příčiny, stupně, typy, diagnostika.
Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených.
Psychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením. Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace dítěte s různými typy tělesných vad;
Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence. Poznatky o systému a formách rané péče; reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit. Možnosti kompenzace zraku.
Specifika psychomotorického vývoje dítěte s mentálním postižením, podpora rodiny, akceptace nové životní situace.
Hra jako základní činnost dítěte, její filozofická, psychologická a pedagogická východiska; Hra jako diagnostický prostředek; Hra jako terapeutický – stimulační prostředek.
Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku a speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte. Předmět sleduje ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, vliv postižení, rodičovskou roli, působení pedagoga a speciálního pedagoga.
Obsahem je problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte ze strany institucionální výchovy, mateřské školy, speciální mateřské školy, stacionáře, speciálně pedagogického centra, otázky školní zralosti a připravenosti dítěte pro školu.