Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciálněpedagogické přístupy k vybraným skupinám sociálně znevýhodněných osob

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPDS1S110B

Sylabus

Romská národnostní menšina s důrazem na vzdělávání  

·         Důležité strategické dokumenty a legislativní opatření v oblasti podpory Romů jako svébytné národnostní menšiny.

·         Význam Evropské charty regionálních či menšinových jazyků.

·         Podpora bilingvismu, nedostatečné osvojení minoritního jazyka v kombinaci s limitovanými kompetencemi v majoritním jazyce jako cesta k sociální exkluzi.

·         Důsledky jazykové bariéry v neúspěšnosti romských žáků.

·         Afirmativní přístupy v základním školství. Zkušenosti z vybraných evropských států.

·         Základní historické souvislosti důležité pro pochopení romské národnostní menšiny v současnosti.

·         Strategie romské integrace 2021-2027 (příprava strategie vzdělávací politiky MŠMT – duben 2019).

Výchovně terapeutické přístupy v rámci systému sekundární a terciární prevence u osob závislých na návykových látkách

·         Bio-psycho-socio-spirituální model závislostního chování.

·         Význam motivačního rozhovoru v terapeutickém přístupu.

·         Harm Reduction – důraz na terciární prevenci.

·         Systém ambulantní, ústavní a stacionární péče o osoby závislé na návykových látkách.

·         Terapeutické komunity – vývoj ve světě.

·         Terapeutické komunity v České republice. Terapeutické přístupy s důrazem na KBT, případně jiné psychoterapeutické směry, následná péče.

·         Mezinárodní svépomocné organizace.

·         Současná drogová scéna, substituce.

Anotace

Sociálně znevýhodněných lidí ve společnosti přibývá. Vzhledem k dlouhodobé orientaci na romistiku a oblast závislostního chování je předmět orientován na dvě základní témata: -romskou národnostní menšinu s důrazem na vzdělávání; -výchovně terapeutické přístupy v rámci systému sekundární a terciární prevence u osob závislých na návykových látkách.