Cílem předmětu je seznámit studenty s filozoficko-historickým a kulturně-antropologickým vývojem teorií vzdělávání dospělých a aktuálními tématy současného andragogického diskurzu. Problematika vzdělávání a učení se dospělých je reflektována v kontextu psychologickém, sociálně-ekonomickém a politickém. Využívá poznatky z andragogických disciplín s důrazem na rozvoj profesního, zájmového a občanského vzdělávání dospělých v evropském kontextu. Předmět představuje principy, metody, techniky a zásady práce vzdělavatele dospělých a jeho role v návaznosti na kvalifikační nároky, principy andragogického poradenství a androdidakticky. Vzdělávání dospělých je chápáno jako klíčový pilíř úspěšného rozvoje jedince i společnosti s využitím moderních přístupů, zejména digitálních. Student bude disponovat androdidaktickými, mezioborovými a transverzálními kompetencemi, které umožní rozvíjet jeho inovační a znalostní potenciál, samostatnost, akademickou a odbornou integritu a realizovat výzkum na špičkové úrovni. Bude schopen kriticky hodnotit, vytvářet koncepce a strategie v oblasti vzdělávání a učení se dospělých.
Obsah – témata: 1. Teoretický rámec vývoje andragogického myšlení – kulturně-antropologická a edukační východiska. 2. Vývoj teorií vzdělávání dospělých od 19. do 20. století (pragmatické, konstruktivistické, liberální a postmoderní). 3. Teorie celoživotního učení – vývoj edukačního paradigmatu lifelong learning a lifewide learning (strategické dokumenty ČR a EU). 4. Další profesní vzdělávání jako nástroj rozvoje jedince a prosperity společnosti (neformální vzdělávání, informální učení, kompetenční přístup v rámci organizace a rozvoj nových ICT technologií, digitalizace a virtualizace vzdělávání). 5. Trendy a moderní možnosti učení se a vzdělávání dospělých ve 21. století (učící se organizace, znalostní společnost, sebeřízené učení, co-learning a platformy sdílení obsahů vzdělávání; distanční a kooperativní/týmové vzdělávání). 6. Principy a zásady androdidaktického procesu a jeho specifika (funkce, simulace, efektivita učení a vzdělávání dospělých, androdidaktické zásady; pomůcky a technika; analýza jednotlivých principů). 7. Andragogické poradenství a poradenský proces v edukačních vědách, interdisciplinarita ve výzkumu a poradenské praxi (podstata, účel, druhy, funkce, metody, cílové skupiny, vč. marginalizovaných). 8. Teorie edukace seniorů (gerontagogika a gerontodidaktika a jejich konceptualizace; edukace, aktivizace a rehabilitace seniorů v kontextu kvality života). 9. Další vzdělávání a rozvoj pracovníků působících v oblasti vzdělávání (učitelů, ředitelů škol, metodiků a lektorů dalšího vzdělávání, akademických pracovníků, manažerů vzdělávání a odborníků na řízení lidských zdrojů).