Předmět je zaměřen na problematiku vývoje teorií managementu vzdělávání a školského managementu v mezinárodním kontextu. Student bude uveden do současného stavu poznání teorie a praxe managementu ve vzdělávání a managementu vzdělávacích organizací. Tematika bude zaměřena na podstatu, principy a funkce managementu vzdělávání dospělých s ohledem na individuální specifika cílových skupin. Studenti si upevní profesní postoje k moderním principům řízení procesů vzdělávání dospělých v různých podmínkách a v rozmanitých prostředích v duchu humanistických a holistických přístupů. Cílem výuky předmětu je, aby si studenti osvojili tyto dílčí způsobilosti: - umět popsat základní teorie managementu vzdělávání a vysvětlit jejich koncepce v edukačním kontextu; - vysvětlit paradigmatické přístupy v edukačním managementu a kriticky vyhodnotit jejich aplikační možnosti v praxi; - demonstrovat přehled aktuálních poznatků o kompetenčních modelech manažerů vzdělávaní, navrhnout a obhájit jejich modifikace; - diskutovat aktuální trendy a problémy v managementu vzdělávaní v kontextu mezinárodních trendů a perspektiv vývoje; - umět analyzovat edukační procesy dospělých v různých podmínkách a prostředích. Obsah – témata:
1. Obecné teorie managementu a specifika managementu v edukačních vědách (management vzdělávání a školský management).
2. Management pomáhajících profesí a jeho teoretický rámec (vývoj teorií, systemizace, konceptualizace a operacionalizace).
3. Teoretická východiska výchovy, vzdělávání a poradenství pro dospělé jako předmět managementu vzdělávání.
4. Konceptualizace a kontextualizace managementu vzdělávání dospělých a specifika řízení škol a školských zařízení.
5. Management vzdělávacích organizací, management ve vzdělávání a v pracovních organizacích.
6. Manažer vzdělávání dospělých (profesní kompetence, etické aspekty, institucionalizace) a strategické přístupy řízení.
7. Institucionalizace managementu ve vzdělávání a mezinárodní sítě.
8. Otázky výzkumu v zahraniční produkci o managementu vzdělávání.
9. Výzkumné otázky managementu ve vzdělávání dospělých v ČR a jejich metodologický design.