Cílem předmětu je zprostředkování profesně etické reflexe ve vzdělávání a učení se dospělých. Studenti se podrobně seznámí nejen s klíčovými etickými paradigmaty, ale především s metodami a aplikacemi, jak etický rozměr učinit inherentní součástí vzdělávacího procesu. Bude sledován a zkoumán vývoj a význam etiky v andragogické práci, axiologická východiska v systému andragogické vědy a v rámci vybraných profesí (profesní etika). Důraz bude kladen na aplikace v pozicích vyžadující učitelské, lektorské a manažerské kompetence. Absolvent předmětu získá ucelený přehled o teoreticko-metodologické platformě andragogické etiky, problematice etických principů a kodexů a jejich využití v různých profesích. Obsah – témata:
1. Etika, profese, profesionalita a povolání.
2. Základní etická paradigmata a jejich aplikace v profesní praxi.
3. Definice a rozvoj učitelských kompetencí s ohledem na koncept ctnosti a koncept povinnosti.
4. Charakteristika a rozvoj učitelských kompetencí s ohledem na koncept konsekvencí a koncept péče.
5. Etická reflexe profesně vzdělávací kompetence učitele/lektora/manažera vzdělávání se zohledněním konceptu morální autonomie a morální integrity.
6. Etické principy vzdělávání dospělých v éře globalizace.
7. Etický kodex – tvorba a implementace v rámci organizace.
8. Empirické výzkumné nástroje a metody v posuzování morální způsobilosti zaměstnance.