Charles Explorer logo
🇬🇧

Aspects of professional ethics in adult education

Class at Faculty of Education |
OPDU1U023B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem předmětu je zprostředkování profesně etické reflexe ve vzdělávání a učení se dospělých. Studenti se podrobně seznámí nejen s klíčovými etickými paradigmaty, ale především s metodami a aplikacemi, jak etický rozměr učinit inherentní součástí vzdělávacího procesu. Bude sledován a zkoumán vývoj a význam etiky v andragogické práci, axiologická východiska v systému andragogické vědy a v rámci vybraných profesí (profesní etika). Důraz bude kladen na aplikace v pozicích vyžadující učitelské, lektorské a manažerské kompetence. Absolvent předmětu získá ucelený přehled o teoreticko-metodologické platformě andragogické etiky, problematice etických principů a kodexů a jejich využití v různých profesích. Obsah – témata:

1. Etika, profese, profesionalita a povolání.

2. Základní etická paradigmata a jejich aplikace v profesní praxi.

3. Definice a rozvoj učitelských kompetencí s ohledem na koncept ctnosti a koncept povinnosti.

4. Charakteristika a rozvoj učitelských kompetencí s ohledem na koncept konsekvencí a koncept péče.

5. Etická reflexe profesně vzdělávací kompetence učitele/lektora/manažera vzdělávání se zohledněním konceptu morální autonomie a morální integrity.

6. Etické principy vzdělávání dospělých v éře globalizace.

7. Etický kodex – tvorba a implementace v rámci organizace.

8. Empirické výzkumné nástroje a metody v posuzování morální způsobilosti zaměstnance.