Charles Explorer logo
🇨🇿

Digitalizace ve vzdělávání dospělých

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPDU1U031C

Sylabus

Hlavní témata předmětu

1.       Digitalizace Pojem digitalizace a jeho význam. Role informačních technologií v procesu digitalizace. Vize digitálního vzdělávání, cíle strategie digitálního vzdělávání. Indikátory úspěchu digitalizace.

2.       Otevřené vzdělávání Otevřené vzdělávací systémy. Online výukové portály. Digitalizace procesu učení a vyučování. Kompetence potřebné k úspěšné seberealizaci každého jedince v digitálním světě.

3.    Digitální gramotnost Vymezení digitálních kompetencí v publikaci Evropské komise DIGCOMP. Práce s informacemi a digitálními technologiemi. Digitální kompetence v praxi: analýza rámců.

4.    Informatické myšlení Vysvětlení pojmu informatické myšlení. Význam informatického myšlení. Zařazení informatiky a rozvoje informatického myšlení do kurikula. Informatika a její vazby na ostatní předměty.

5.    Digitální technologie ve vzdělávání Přehled digitálních technologií. Trendy digitálních technologií. Kritický pohled na digitální technologie. Swot analýza potřeb digitalizace. Další techniky analýzy procesů vzdělávací organizace

6.    Proces digitalizace ve vzdělávání Výhody, nevýhody, tvorba programů a projektů digitalizace, strategie zavádění, agilní strategie, používané techniky, realizace projektů digitalizace. Aplikace do oblasti vzdělávání.

7.    Podpora digitalizace Zajištění a financování digitalizace. Tvorba „business case“, výpočet ROI a ROE dle Kirkpatrickova modelu. Vytváření prostředí podporující digitalizaci ve vzdělávání, omezení byrokracie.

8.    Praktické využití nových technologií při digitalizaci I Využití platformy mobilních aplikací ve výuce a v samostudiu. Využívání informačních systémů pro vzdělávací organizace, cloudové řešení vs klasické systémy, data mining.

9.    Praktické využití nových technologií při digitalizaci II IT a tvořivost, inovativní projekty, platformy Lego robotics, Appinventor, obsah výuky IT

10.  Praktické využití nových technologií při digitalizaci III Nová média, internet, sociální sítě, cloudové služby, informační systémy. Atraktivita vzdělávací organizace.

11.  Kyberbezpečnost Bezpečnost v digitálním světě. Úvod do Kryptografie. Úskalí spravování dat. Zákon o kybernetické bezpečnosti a GDPR, jejich dopady na vzdělávací organizace.

12.  Nové trendy v digitalizaci Aplikace IT (mobilní aplikace, BYOD, e-learningové trendy, gamifikace, IoT, smart technology, 3D tisk aj.)

Anotace

Předmět se zabývá digitalizací v oblasti vzdělávání. Cílem je porozumět základním metodám digitalizace a systematickému zavádění informačních technologií pro zvyšování efektivity vzdělávacího procesu. Předmět se věnuje podstatě a užití jednotlivých digitálních technologií jako jsou internet, intranet, mobilní zařízení, sociální sítě, video, digitální procesy a kyberbezpečnost. Obsahem předmětu je především strategie digitálního vzdělávání, reagující na neustálý vývoj digitálních technologií a systematické zapojování moderních technologií do výuky, dále také vliv digitalizace na zákazníky/klienty v oblasti vzdělávání a digitální komunikace a využití služeb současných softwarových řešení. Absolventi předmětu získají potřebné znalosti a dovednosti v oblasti systematického zavádění a dlouhodobého efektivního využívání digitálních technologií. Forma konzultací je zvolena tak, aby podněcovala inovativní přístupy a kritické myšlení zaměřené na digitalizaci ve vzdělávání. Obsah – témata:

1. Digitalizace Pojem digitalizace, jeho definice a jeho význam. Role informačních technologií v procesu digitalizace. Vize digitálního vzdělávání, cíle strategie digitálního vzdělávání. Shromažďování a uspořádání Indikátorů úspěchu digitalizace.

2. Otevřené vzdělávání Otevřené vzdělávací systémy. Online výukové portály. Digitalizace procesu učení a vyučování. Kompetence potřebné k úspěšné seberealizaci každého jedince v digitálním světě. Replikace a zkoumání online výuky.

3. Digitální gramotnost Vymezení digitálních kompetencí v publikaci Evropské komise DIGCOMP. Práce s informacemi a digitálními technologiemi. Digitální kompetence v praxi: analýza rámců.

4. Informatické myšlení Vysvětlení pojmu informatické myšlení. Význam informatického myšlení. Seznámení se s problematikou zařazení informatiky a rozvoje informatického myšlení do kurikula. Informatika a její vazby na ostatní předměty.

5. Digitální technologie ve vzdělávání Přehled digitálních technologií. Identifikace a rozbor trendů v oblasti digitálních technologií. Kritický pohled na digitální technologie. SWOT analýza potřeb digitalizace. Další techniky analýzy procesů vzdělávací organizace

6. Proces digitalizace ve vzdělávání Výhody, nevýhody, tvorba programů a projektů digitalizace, strategie zavádění, agilní strategie, používané techniky, realizace projektů digitalizace. Aplikace do oblasti vzdělávání. Práce s výsledky dosavadních výzkumů.

7. Podpora digitalizace Zajištění a financování digitalizace. Tvorba „business case“, výpočet ROI a ROE dle Kirkpatrickova modelu. Vytváření prostředí podporující digitalizaci ve vzdělávání, omezení byrokracie.

8. Praktické využití nových technologií při digitalizaci Využití platformy mobilních aplikací ve výuce a v samostudiu. Využívání informačních systémů pro vzdělávací organizace, cloudové řešení vs klasické systémy, data mining. IT a tvořivost, inovativní projekty, platformy Lego robotics, Appinventor, obsah výuky IT. Nová média, internet, sociální sítě, cloudové služby, informační systémy. Atraktivita vzdělávací organizace. Aplikace IT (mobilní aplikace, BYOD, e-learningové trendy, gamifikace, IoT, smart technology, 3D tisk aj.)