Charles Explorer logo
🇨🇿

Filozofické základy ekopedagogiky a kritické pedagogiky (FLÚ)

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPDX1O104B

Sylabus

Tematické okruhy:

Sociální a politické kontexty myšlení: filozofie a kolonizace, hitlerismus, násilí atd.

Syntéza koncepce mysli a hmoty: filozofické pojetí „velké“ teorie.

Postkolonialismus jako reakce na etnocentrismus západního myšlení: výzva pro pedagogiku utlačovaných.

Limity a přísliby liberalismu: koncepce kritického občana, hraniční myšlení.

Politická a ekonomická geografie: centrum a periferie, moc.

Ekologická krize a filozofie: člověk a příroda, klimatická krize a východiska temné ekologie.

Anotace

Předmět seznamuje studující s filozofickými základy ekopedagogiky a kritické pedagogiky jako směry reagujícími na aktuální vývoj společnosti v lokálním i globálním měřítku. Tyto směry zároveň hojně využívají nejnovějších poznatků sociálních a humanitních věd a snaží se je vzájemně propojovat.

Jejich hlavním cílem je připravovat žáky/žákyně a studující na život ve světě tím, že je učí porozumět mechanismům moci, problematice ekologické krize a základům kritického myšlení. Filozofickými východisky těchto směrů jsou kritická teorie společnosti (v širším vymezení) a postkoloniální myšlení.

V tomto předmětu se klade důraz jednak na filozofická východiska nejvýznamnějších aspektů ekopedagogiky a kritické pedagogiky a jednak na obsah, cíl, strukturu a metody využívané těmito směry.