Charles Explorer logo
🇬🇧

Overview of the history and culture of France I

Class at Faculty of Education |
OPMN0F249B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata 1) Tváří v tvář Clio: obecné problémy a otázky, přístupy nebo „dějiny dějin“ 2) Dlouhý nebo krátký středověk? Orientační body a výrazné rysy doby (vazalství, rytířství, křížové výpravy, nevolnictví, teocentrismus a teokracie atd.) 3) Francie ve středověku; kurtoazie; mystika; katedrály; románský sloh a gotika. Středověky 4)Renesance: zlom nebo kontinuita? Pojem změny paradigmatu/epistemologické revoluce 5) Raná modernita prostřednictvím své epistémy; napětí mezi klasicismem, manýrismem a barokem 6) Osvícenci a jejich projekt emancipace; preromantické probuzení a posunyna přelomu 18. a 19. století 7) Věk moderních národů a buržoazní revoluce; průmysl, věda a proměna vztahu mezi umělcem a společností 8) Na soumraku 19. století a na úsvitu 20. století: mezi pocitem dekadence a optimismem Belle Époque 9) Kataklyzma let 1914–1918 a jeho důsledky; meziválečné fáze 10) Druhá světová válka; poválečné období s jeho fenomény: konzumní společnost, pozdní kapitalismus; akcelerace technologické a kulturní evoluce; dekolonizace; nástup postmoderny… 11) …a současnost.

Masová kultura a kultura elit – propast nebo vyrovnávání? Éra „post-“. Pokus o syntézu, otázky, polemiky, perspektivy

Annotation

The course will focus on three axes: the first is an overall view of the history of France: the major periods and the main events related to them, the major figures who have made a major contribution to the history of the country, the main lines of sociological, economic and political development. The second axis will enable students to orient themselves in the history of French art, introducing the major artistic movements, the main artists and their great works, as well as giving guidance on how to read monumental works of architecture, painting and sculpture.

The content of the third axis will include an orientation to the basic bibliography and didactic guidelines for talking about these topics with children at the first level of primary school. The first part of the course will discuss the history of France from Gaul and the Gallo-Roman civilization to the Classical period (17th century).