Charles Explorer logo
🇨🇿

Přehled dějin a kultury Francie II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0F253B

Sylabus

Témata uvedená v anotaci budou konkretizována probírána v individuálních konzultacích dle domluvy se studenty. 1-2: Francouzská revoluce a její aktéři; dějinný význam měšťanských revolucí v Evropě prismatem filosofie dějin a politických teorií 19. století; čas mýtu versus čas dějin 3-4: Přechod od osvícenství k preromantismu, romantismus - nová sensibilita; kolonialismus, expansionismus 5-6: Industrializace, vliv nových ekonomických a politických struktur na vztah mezi umělcem a společností, na vnímání, status a (sebe)reprezentaci tvůrčího jedince 7-8: Francouzský politický systém a věda v proměnách 19. a 20. století; vědecká revoluce přelomu 19. a 20. století 9-10: Ideový a filosofický podklad realismu a naturalismu; souboj estetických paradigmat doby fin du siècle; krystalizace avantgard 10-11: Moderna a post(-)moderna; doba post-historická?

Anotace

Tato část cyklu se věnuje dějinám a kultuře Francie od Velké francouzské revoluce po současnost a sleduje tyto osy:

Studenti získají celkový pohled na dané období v jeho hlavních vývojových liniích sociologického, ekonomického a politického vývoje, s významnými událostmi a osobnostmi, s důrazem na vztah kontinuity a předělů při přechodu od ranější k pozdější éře novověku.

Druhá osa umožní studentům orientovat se v dějinách francouzského umění a proniknout k vnitřní logice významných uměleckých směrů skrze vůdčí umělecké osobnosti a kanonická díla (zejm. literatura, ale v možné míře též architektura, malířství, sochařství, hudba); s akcentem na stálost x proměny forem evropského kulturního dědictví - v pendantu k historickým analogiím osy první - zároveň nabídne opěrné body k jejich poučené, historicky podložené interpretaci.

Obsahem třetí osy bude orientace v základní bibliografii a uvažování nad způsoby, jak do těchto témat uvádět děti ve věkové skupině prvního stupně ZŠ.