Přednášky:
1. Estetická zkušenost, funkce literatury
2. Literární život- autor (tvorba očima psychologie a sociologie), dílo (titul), čtenář, ocenění za dětskou literaturu
3. Literární druhy a žánry se zaměřením na specifika literatury pro děti
4. Literární kód a jazykové prostředky (druhy řeči), básnický obraz (obrazné konstrukce)
5. Verš a rytmus (rým a strofa, volný verš)
6. Kompozice, příběh (vyprávění)
7. Literární fikce (perspektiva)
8. Téma a motiv, intertextovost
9. Postava, Prostor
10. Interpretace a smysl; hodnocení a hodnota Semináře:
1. Literatura umělecká vs. populární - tvorba Jiřího Dvořáka (Baobab), oceňované knihy, hledání kvality
2. Charakteristika a interpretace ukázky prozaického textu - V. Matocha, P. Čech, F. Nilsson
3. Interpretace poezie - F. Hrubín, J. Skácel, D. Fischerová
4. Princip obraznosti (V. Nezval, J. Deml, R. Malý, P. Nikl)
5. Titul, intertextovost, funkce literatury - P. Borkovec, D. Mrázková
6. Hodnocení a hodnota, smysl a interpretace - Komplexní charakteristika literárního díla
Přednáška vytváří elementární teoretické a terminologické předpoklady (1) pro porozumění krásné literatuře v její estetické specifičnosti a žánrové škále a (2) pro samostatnou didaktickou interpretaci uměleckého textu v rámci potřeb literární výchovy základních škol. Snaží se odbourat přežívající středoškolské stereotypy a objevovat literaturu jako stimulativní prostor fantazie a myšlení.
Stěžejními tématy jsou estetická zkušenost, funkce literatury, autor a čtenář, výstavba literárního díla, obraznost, verš, příběh a vyprávění, literární druhy a vybrané žánry.
Těžiště semináře je v kultivaci čtenářství a v inspirativní analýze literárního textu se zřetelem k objektu a způsobu ztvárnění i možnostem využití v rámci literární výchovy.
Výuka je vedena konstruktivisticky, studenti jsou aktivně zapojeni - všichni se učí přiblížit svůj estetický zážitek, vnímat a ocenit použité výrazové prostředky (mnohoznačná místa, konflikt, pojetí postav, autorův vztah ke světu), pochopit smysl sdělení, formulovat vhodným způsobem otázky, vystihnout celkový ráz literárního díla.