Charles Explorer logo
🇨🇿

Dítě a matematika II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0M170A

Sylabus

Obsahy jednotlivých setkání budou důsledně provazovat a obohacovat zkušenosti studentů z praxí (průběžné z DM, asistentské k oborovým didaktikám) s tématy probíranými na teoretické úrovni v předmětu Didaktiky matematiky III. 

Ke všem modulům je přiřazen kurz v Moodlu, do kterého budou vkládány potřebné materiály. Ppřístup do Moodlu bude sdělen studentům při prvním setkání. 

Anotace

Předmět se skládá ze tří modulů - A, B, C. Každý student si volí jeden z nich, a sice ten, který neabsolvoval v ZS.

Modul A. Kroužek

Práce v semináři je zaměřena na realizaci matematického kroužku přímo se žáky na škole. Studenti volí různé metody, jak si z kroužku přinést co nejvíce dat ke zpracování. Bude následovat didaktická analýza studentova vedení kroužku a nasbíraných materiálů a zamýšlení se nad náplní dalšího kroužku.

Modul B. Didaktické situace ve vyučování matematice a individuální přístupy k žákům

Kurz je zaměřen na posilování profesních kompetencí studentů a hlubší propojení teorie s praxí. Studenti se seznámí s metodami a formami práce, které umožňují individuální přístup k dětem s rúznými potřebami a schopnostmi tak, aby umožnili optimální rozvoj každého dítěte v jedné třídě. Prostředkem budou matematická témata, která jsou stěžejní na prvním stupni. Studenti budou seznamováni s principy badatelského vyučování v matematice a budou mít možnost vyzkoušet si některé z těchto přístupů s dětmiv praxi. Studenti budou mít možnost pracovat i s dětmi, které potřebují větší podporu při výuce (specifické poruchy učení. fyzický hendikep apod.). Součástí budou reflexe vlastní činnosti při práci s dětmi, ale i kolektivní reflexe celé skupiny. Pokusíme se zaměřit i na vrstevnické hodnocení

Modul C. Formativní hodnocení ve vyučování matematice

Kurz je zaměřen na rozvíjení schopností budoucího učitele vést responsivní výuku a na další témata, na které není prostror v běžné výuce, např. práce s rodiči, rozvíjení osobnostních charakteritik žáků, diagnostika, analýzy žákovsých řešení a videonahrávek. Bude dán prostor pro zařazení témat, která si skupina studentů vyžádá a dále i pro návštěvy alternativních škol (Opem Gate, Scio škola, malotřídky, ...).