Charles Explorer logo
🇨🇿

Osobnostní a sociální výchova I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0N103A

Sylabus

1.       Poznávání lidí - vzájemné poznávání se ve skupině; rozvoj pozornosti vůči odlišnostem a hledání výhod v odlišnostech; chyby při poznávání lidí, předsudky.

2.       Schopnosti poznávání a zapamatování- smyslového vnímání, pozornosti a soustředění;  dovednosti pro učení a studium.

3.       Sebepoznání a sebepojetí - já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); vyrovnané sebepojetí.

4.       Sebeorganizace - organizace a plánování vlastního času, stanovování osobních cílů.

5.       Psychohygiena – pozitivní myšlení, stres, mindfulness, sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích; relaxace, hledání pomoci při potížích.

6.       Kreativita - rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak), tvořivost v mezilidských vztazích.

7.       Mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy; empatie a pohled na svět očima druhého, vztahy ve skupině- skupinová dynamika, pravidla.

8.       Komunikace – překážky v komunikaci, dovednosti respektující a asertivní komunikace, neverbální komunikace, komunikace v obtížných situacích- obrana proti agresi a manipulaci, řešení konfliktů a vyjednávání.

Anotace

Předmět je zaměřen na tři základní oblasti rozvoje studenta- budoucího učitele -osobnostní, sociální a morální rozvoj. Jeho hlavním cílem je pomoci adaptovat se na novou roli, v nové sociální skupině, prohloubit úroveň sebepoznání studenta, jeho dovednost reflexe a sebereflexe. Tematicky je předmět paralelou k pojetí obsahu průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova v Rámcovém vzdělávacím programu. Předmět je realizován střídáním sebezážitkových aktivit a jejich reflexí ve skupině. Využívá především metod psychosociálního výcviku, metody RWCT, dramatické výchovy, psychoterapie a metodu analýzy situací.

Rozložení studijní zátěže: přímá výuka- 24 hodin zpracování drobných úkolů jako příprava na výuku a vedení portfolia- 12 hodin samostudium literatury a doporučených zdrojů- celkem 14 hodin

V případě přechodu na distanční výuku bude výuka realizována formou úkolů v moodle a/nebo online v rozvrhovaných časech na platformě Zoom: odkaz pro paralelní skupiny dr. Krčmářové -https://cesnet.zoom.us/j/91007569495?pwd=TlJIN0Z6MVJ4N3ZaaCtQdThFRjVMZz09