1. Mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy; empatie a pohled na svět očima druhého, vztahy ve skupině- skupinová dynamika, pravidla
2. Komunikace - dovednosti respektující a asertivní komunikace, komunikace v obtížných situacích- obrana proti agresi a manipulaci, řešení konfliktů a vyjednávání
3. Kooperace a kompetice
4. Řešení problémů - rozvoj dovedností, role ve skupině
5. Hodnoty, postoje, praktická etika - analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; pomáhající a prosociální chování dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne
6. Charakteristiky kvalitního učitele- reflexe a sebereflexe
7. Osobnostní a sociální výchova v primární škole a možnosti její realizace. Řízení skupinových sebezážitkových aktivit a jejich reflexí.
Předmět navazuje na Osobnostní a sociální výchova I. Je zaměřen na tři základní oblasti rozvoje studenta- budoucího učitele - osobnostní, sociální a morální rozvoj.
Jeho hlavním cílem je dále prohlubovat úroveň sebepoznání studenta, jeho dovednost reflexe a sebereflexe, vybavit ho základními znalostmi a dovednosti potřebnými pro jeho realizaci cílů a obsahů osobnostní a sociální výchovy se žáky v primární škole. Umožňuje studentům reflektovat svoje dosavadní zkušenosti práce s dětskou skupinou/ třídou a jejím řízením. Tematicky je předmět proto paralelou k pojetí obsahu průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova v Rámcovém vzdělávacím programu.
Je realizován střídáním sebezážitkových aktivit a jejich reflexí ve skupině. Využívá především metod psychosociálního výcviku, metod RWCT, dramatické výchovy, psychoterapie a metodu analýzy situací.