Charles Explorer logo
🇨🇿

Osobnostní a sociální výchova II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0N114A

Sylabus

1.       Mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy; empatie a pohled na svět očima druhého, vztahy ve skupině- skupinová dynamika, pravidla

2.       Komunikace - dovednosti respektující a asertivní komunikace, komunikace v obtížných situacích- obrana proti agresi a manipulaci, řešení konfliktů a vyjednávání

3.       Kooperace a kompetice

4.       Řešení problémů - rozvoj dovedností, role ve skupině

5.       Hodnoty, postoje, praktická etika - analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí;  pomáhající a prosociální chování dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne

6.       Charakteristiky kvalitního učitele- reflexe a sebereflexe

7.       Osobnostní a sociální výchova v primární škole a možnosti její realizace. Řízení skupinových sebezážitkových aktivit a jejich reflexí.

Anotace

Předmět navazuje na Osobnostní a sociální výchova I. Je zaměřen na tři základní oblasti rozvoje studenta- budoucího učitele - osobnostní, sociální a morální rozvoj.

Jeho hlavním cílem je dále prohlubovat úroveň sebepoznání studenta, jeho dovednost reflexe a sebereflexe, vybavit ho základními znalostmi a dovednosti potřebnými pro jeho realizaci cílů a obsahů osobnostní a sociální výchovy se žáky v primární škole. Umožňuje studentům reflektovat svoje dosavadní zkušenosti práce s dětskou skupinou/ třídou a jejím řízením. Tematicky je předmět proto paralelou k pojetí obsahu průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova v Rámcovém vzdělávacím programu.

Je realizován střídáním sebezážitkových aktivit a jejich reflexí ve skupině. Využívá především metod psychosociálního výcviku, metod RWCT, dramatické výchovy, psychoterapie a metodu analýzy situací.