Výuka předmětu zahrnuje témata:
1. Reflexe a sebereflexe dosavadní cesty studenta/ budoucího učitele, silné a slabé stránky, plán osobního a profesního rozvoje
2. Pedagogické portfolio jako nástroj učitelské přípravy a dalšího profesního rozvoje a příprava na SZZ
3. Komunikace učitele v náročné pedagogické situaci se žáky, rodiči a kolegy
4. Psychohygiena studenta a učitele, příprava na zvládnutí náročné situace v rámci studia, prevence a intervence syndromu vyhoření učitele
Předmět se zaměřuje na kontinuitu osobnostního a profesního rozvoje studentů učitelství, reflektuje, prohlubuje a rozšiřuje profesní znalosti a dovednosti studentů a přispívá k rozvoji jejich profesní identity.
Sestává ze dvou hlavních témat: 1) v části zaměřené na osobnostní rozvoj studenta navazuje na kurz osobnostní a sociální výchovy I a je prakticky zaměřený.
Umožňuje v závěrečné fázi studia reflektovat studentům jejich silné a slabé stránky a připravenost na profesi, stanovit si cíle dalšího osobního rozvoje a prakticky prohloubit měkké dovednosti. Zaměřuje se na dilemata a jednání budoucích učitelů v náročných situacích vzhledem vzhledem k sobě, k dospělým a k žákům. 2) v části věnované portfoliu se zaměřuje na práci se studentskými materiály vytvořenými v průběhu studia, reflektuje je a integruje dosavadní výsledky učení studentů ve prospěch rozvoje profesních kompetencí studentů učitelství.