Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogická praxe v mimoškolních aktivitách žáků 1. stupně ZŠ

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0N365C

Sylabus

Organizační zajištění:

1.   Student pravidelně 2 hodiny týdně po celý semestr pracuje s žáky prvního stupně v oblasti volného času. Zařízení/školu, v rámci kterého/které vykonává tuto praxi,  kontaktuje sám student.

2.   Student se účastní úvodního informačního semináře a  závěrečného reflektivního semináře na fakultě.

3.   Student plní úkoly reflektivního charakteru v elektronickém kurzu v moodlu

4.   Na závěr praxe si student vyžádá potvrzení o provedené praxi s hodnocením.

5.   Student prezentuje ve studijní skupině v rámci závěrečného setkání své zkušenosti s prací v mimoškolních aktivitách žáků a sebehodnocení svých znalostí a dovedností, které tato práce vyžaduje.

Anotace

Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v práci s žáky primární školy v mimoškolní oblasti. Studenti se seznamují s charakterem zájmů a potřeb žáků prvního stupně v době mimo vyučování, což jim umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství. Může se jednat o práci s žáky ve volnočasových zařízeních různého zaměření a charakteru a také pravidelné a dlouhodobé doučování. Student učitelství získává možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti vedení či asistování zájmových kroužků, skautských oddílů, sportovních klubů, lektorování zájmových útvarů a také práce se třídou na škole v přírodě, včetně její aktivní přípravy apod. Konkrétně to znamená, že studenti učitelství dostanou systematickou možnost pracovat pravidelně s jednotlivým žákem či se skupinou žáků ve vybrané oblasti volnočasové zájmové aktivity. Studentům umožňuje tato praxe získat zkušenosti s organizováním, zajištěním a vedením zájmových, výchovně rekreačních aktivit a prohloubit tak praktické zkušenosti v oblasti vedení žáků prvního stupně.

Předpokládáme, že tato pedagogická praxe umožní studentům rozvoj následujících oblastí kompetencí: aplikace získaných teoretických vědomostí z oblasti pedagogicko-psychologické přípravy, kompetence v oblasti komunikace, organizační dovednosti v oblasti pedagogiky volného času, porozumění osobnosti současného žáka, rozvoj dovednosti reflexe a sebereflexe.