Vymezení předmětu, zákonitosti vývoje jedince, metodologie, typy výzkumů
Hlavní teorie vývoje (Freud, Erikson, Piaget)
Důležité teorie zaměřující se na interakci a vztah k blízkým osobám
Prenátální období a perinatální období
Novorozenecké a kojenecké období
Batolecí období
Předškolní věk, školní zralost
Mladší školní věk
Adolescence
Vynořující se a raná dospělost
Střední a pozdní dospělost
Stáří
Fenomén umírání a smrti
Zásadní otázky psychologie celoživotního vývoje
Předmět je zaměřen propedeutiku jedné ze základních psychologických disciplín, která má zároveň silný přesah do pedagogické praxe. V průběhu semestru se studenti seznámí s rozmanitými aspekty vývoje jedince od prenatálního věku po smrt.
V rámci akcentu na teorie celoživotního vývoje budou studenti motivováni ke kritickému myšlení, hledání souvislostí mezi nejznámějšími teoriemi vývoje a dílčích fenoménů vývoje jedince, i orientaci v aktuálním směřování empirického zájmu české i světové vývojové psychologie. Reflektována budou aktuální témata a měnící se trendy v současné vývojové psychologii, které budou studenti sami aktivně vyhledávat i diskutovat v seminární části kurzu. Účast v seminární části (studující budou rozděleni do 3 skupin) je povinná.
Povolené jsou 2 absence.