Charles Explorer logo
🇨🇿

Inkluzivní a speciální pedagogika

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0S155A

Sylabus

Okruh:

Teoretická východiska inkluze (heterogenita a identita v kontextu vzdělávání)

Koncepty heterogenity a identity v kontextu inkluzivního vzdělávání.

Role asistenta pedagoga a jeho spolupráce s učitelem.

Specifika jedinců s potřebou podpory ve vzdělávání v důsledku socio-kulturní odlišnosti.

Okruh:

Podpora žáků na prvním stupni se speciálními vzdělávacími potřebami (specifické vývojové poruchy učení, lehké mentální postižení, tělesné postižení, zrakové postižení, sluchové postižení, nadaní žáci)

Diagnostika a podpora žáků s odlišnými speciálními vzdělávacími potřebami na prvním stupni ZŠ (PLPP a IVP).

Strategie pro práci s žáky se specifickými vývojovými poruchami učení.

Specifika podpory žáků s tělesným, zrakovým, a sluchovým postižením na prvním stupni.

Rozvoj nadání a podpora nadaných žáků.

Okruh:

Náročné chování

Metody a techniky včasné identifikace ohrožených dětí.

Sociálně-právní ochrana dětí a prevence náročného chování.

Problematika rizikových projevů chování ve školním prostředí na 1. stupni ZŠ a strategie pro jejich řešení.

Okruh:

Možnosti využití terapie u žáků na prvním stupni ZŠ

Různé formy terapie a jejich aplikace při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Integrace terapeutických přístupů do výukového procesu.

Odborné aspekty využití terapie při podpoře emocionálního a akademického rozvoje žáků.

Anotace

Výuka předmětu zahrnuje témata související s principy, metodami a postupy práce s žáky a s celými třídami /žákovskými skupinami ve společném vzdělávání. Studenti si osvojí poznakty o dopadech speciálních vzdělávacích potřeb do vzdělávání, možnostech individualizace a diferenciace cílů, metod a forem výuky, způsoby hodnocení inkluzivní praxe ve školách.

Osvojí si potřebné dovednosti pro management chování žáků a podporu jejich wellbeingu. Seznámí se s platnou legislativou a postupy v identifikaci ohrožených dětí.