Charles Explorer logo
🇬🇧

Art, Culture and Education

Class at Faculty of Education |
OPMN0V111A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky obsahují tato témata:1. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Subjektivní a intersubjektivní faktory komunikace s uměleckým dílem.Příčiny komunikačních problémů při percepci a interpretaci moderního a současného umění.2. Umělecké dílo jako znakový systém. Gramatika, morfologie a tektonika uměleckého díla.3. Vztah umění ke skutečnosti, dobová podmíněnost jako hlavní příčina proměn. Umělecké dílo jako zpověď umělce avýpověď doby.4. Vizuální gramotnost a její kultivace. Každodenní vizualita současné společnosti a její nároky na poučeného účastníkakomunikace.5. Odborná terminologie jako nezbytný prostředek verbální interpretace.6. Principy a metody galerijní a muzejní edukace.Semináře se soustředí na tyto tematické okruhy:1. Interpretace vybraných uměleckých děl, porovnávání subjektivních pojetí. Didaktická transformace zkušeností dovýtvarného úkolu pro žáky ZŠ.2. Stereotypy ve vnímání a uměleckých forem, společenské, kulturní a individuální příčiny jejich odmítání. Zpracováníodmítaného díla ve výtvarném úkolu pro žáky ZŠ.3. Proměny forem výtvarného umění – praktické cvičení, vlastní tvorba. Didaktická transformace vlastního výtvarného uvažování.

4. Kýč a jeho funkce v současné vizuální kultuře.

5. Společná návštěva výstavy či expozice, studium doprovodných vzdělávacích materiálů, jejich analýza a pokus o vytvoření vlastních úkolů pro žáky.

Annotation

Contact and dialogue with the artwork. Developing spectator skills in search of meanings, themes, and contexts of the work. A work of art as a way of communication. Cultural, historical and social contexts of the creation and perception of the work, their influence, and transformation. Visual arts, visual culture, visual literacy - relations between them and their position in education.

A world of everyday visuality: toys, games, fashion, movies, illustrations, visual narration, design. Kitsch and its role in culture and society. Relationships of art and children's art - themes, elements of visual language (line, shape, colour, space) and their use.