Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika VV I: kontexty VV

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0V303B

Sylabus

1. Cíle, obsah a učivo Vv.

2. Vizuální gramotnost a kulturní kompetence.3. RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo VV.4. Tvořivost5. Otevřené podoby výtvarné edukace6. Galerijní a muzejní edukace7. Inkluzívní výtvarná výchova8. Vizuální vnímání.9. Výtvarný úkol. Výtvarný projekt. Didaktická analýza.10. Psychologická východiska Vv.11. Učitelovo pojetí předmětu. Reflexe kurzu.Semináře využívají různých metod a metodologií (např. galerijní a muzejní edukace, analýza videa, hospitační analýzy výtvarných úkolů, reflektovaná tvorba aj.)

Anotace

Předmět Didaktika Vv 1: kontexty Vv je určen studentům, kteří se ve studiu specializují na výtvarnou výchovu.

Představuje vzdělávací předmět výtvarná výchova v širších souvislostech současné pedagogiky, věd o člověku, sociálních teorií vzdělávání, sociologie a filozofie. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Studuje specifika dětského výtvarného projevu jako fenoménu ontogeneze. Jeho stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. Seznamuje studenty s přínosem Vv k obecným kompetencím žáků.

Zkoumá kreativní procesy ve výuce a možnostmi jejich rozvíjení.

Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.