Charles Explorer logo
🇨🇿

Výtvarná kultura II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPMN0V305B

Sylabus

Přednášky:1. Rehabilitace jevového světa a realistické tendence v umění od začátku 15. do poloviny 19. století – odnizozemského realismu k baroknímu realismu a realismu 19. století. 2.

Konfrontace malířského projevu Jana van Eycka, Caravaggia a holandských barokních realistů s důrazem na proměny pojetí realismu jako projevu doby. 3. Potřeba řádu a návraty k odkazu antiky – od rané renesance přes barokní klasicismus ke klasicismu přelomu 18.a 19. století.

Proměny vztahu k antice v renesanční a barokní architektuře.4. Subjektiv. prožitek a expres. tendence v umění od vrchol. renesance a manýris. k radikál. baroku a romantismu. 5.

Od Michelangela k Berninimu. Expresivní zobrazení v sochařství od vrcholné renesance k baroku.

Socha v prostoru a prostor v soše.Z 6. Od El Greca přes Rubense k Delacroixovi a Daumierovi.

Expresivní tendence v malířství od manýrismu do 19. století.

Anotace

Výtvarná kultura 2- umění a lidské smysly. Zobrazení jako základ výtvarného umění.

Renesance, baroko, 19. století – hlavním tématem kurzu je zkoumání úlohy smyslového vnímání v poznávání světa a změny pojetí jeho významu. Dobové proměny vztahu vizuálního vnímání a uměleckého díla, úloha iluze a cesty k jejímu vyvolání.

Význam reflexe vlastní smyslové zkušenosti pro cílený rozvoj smyslové citlivosti žáků. Zobrazovací systémy, typy perspektivy.

Zrakové vnímání ve vztahu k vnímání ostatními smysly. Interdisciplinární vztahy uměleckých oborů.