Příprava Identifikace problému, evaluace vzdělávacího procesu, návrhy řešeníHypotézy nebo výzkumn é otázky (příčiny problému)Rešerše teorie, opora o zdroje k tématuPlán intervencí (návrh metod sběru dat, aktivit, materiálů, časový harmonogram, cílová skupina, získání souhlasu s fotodokumentací/natáčením..)ImplementacePretest, zaznamenání výchozího stavuRealizace a dokumentace intervenčních aktivit (popis průběhu realizace, pozorovací archy, dotazníky, přípravy na jednotku, videonahrávky, fotodokumentace, přepis rozhovorů, diskusí, hlasových záznamů apod.)Posttest, zaznamenání výsledného stavuZávěrEvaluace výsledků akčního výzkumuZávěrečná prezentace
Cílem předmětu je realizovat akční výzkum v mateřské škole na konkrétní téma problematiky čtenářské pregramotnosti, matematické pregramotnosti nebo didaktiky předškolního vzdělávání, nastínit současné pojetí a aktuální trendy rozvoje gramotností v ČR i v zahraničí. Obsah kurzu bude integrovat inovativní metody, pedagogické postupy a strategie výuky, psychodidaktiku a psychosociální problematiku v mateřské škole, v rodině a na počátku školní docházky. Studenti se seznámí z různými metodami realizace akčního výzkumu, budou vedeni vyučujícím, navštěvovat přidělenou MŠ, budou plánovat, realizovat a prezentovat výsledky vlastního akčního výzkumu v MŠ v následujících krocích:
Příprava
Identifikace problému, evaluace vzdělávacího procesu, návrhy řešení
Hypotézy nebo výzkumné otázky (příčiny problému)
Rešerše teorie, opora o zdroje k tématu
Plán intervencí (návrh metod sběru dat, aktivit, materiálů, časový harmonogram, cílová skupina, získání souhlasu s fotodokumentací/natáčením..)
Implementace
Pretest, zaznamenání výchozího stavu
Realizace a dokumentace intervenčních aktivit (popis průběhu realizace, pozorovací archy, dotazníky, přípravy na jednotku, videonahrávky, fotodokumentace, přepis rozhovorů, diskusí, hlasových záznamů apod.)
Posttest, zaznamenání výsledného stavu
Závěr
Evaluace výsledků akčního výzkumu
Závěrečná prezentace