Cílem předmětu je zprostředkovat přínos předškolního vzdělávání pro děti ve třech základních rovinách: kognitivní, sociální a emociální. Rozkrýt roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání a přínos kvalitního klimatu MŠ. Jednotlivé okruhy:
• Kognitivní oblast: rozvoj zaměřený na konstruktivistické pojetí (Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele)
• Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij)
• Blomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů
• Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV
• Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A. Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I. Greenspan)
• Socializace dítěte – úloha MŠ (sociální učení, sociální dovednost, prosociální rozvoj)
• Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a sebepojetí
• Kompetence učitele MŠ ve všech výše zmíněných rovinách i v profesní vybavenosti