Charles Explorer logo
🇨🇿

Vybrané kapitoly z pedagogiky a pedagogiky předškolního věku II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPN01N113A

Anotace

Cílem předmětu je zprostředkovat přínos předškolního vzdělávání pro děti ve třech základních rovinách: kognitivní, sociální a emociální. Rozkrýt roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání a přínos kvalitního klimatu MŠ. Jednotlivé okruhy:

• Kognitivní oblast: rozvoj zaměřený na konstruktivistické pojetí (Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele)

• Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij)

• Blomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů

• Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV

• Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A. Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I. Greenspan)

• Socializace dítěte – úloha MŠ (sociální učení, sociální dovednost, prosociální rozvoj)

• Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a sebepojetí

• Kompetence učitele MŠ ve všech výše zmíněných rovinách i v profesní vybavenosti