Charles Explorer logo
🇬🇧

Didactic aplications of Art Education in Nursery Schools

Class at Faculty of Education |
OPN01V117A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

V případě uzavření PedF UK z nařízení vlády ČR bude výuka realizována distanční formou přes MS Teams.

1. Aktuální pojetí Výtvarné výchovy – parametry dobré praxe

2. Vizuální kultura jako oblast oborového kontextu výtvarné výchovy – základní vymezení3. Raný věk a vizuální kultura – otázky relevance a adekvátnosti4. Raný věk a vizuální kultura – galerijní a muzejní edukace5. Raný věk a vizuální kultura – umělecká tvorba určená dětem6. Didaktická transformace – volba oborového kontextu7. Didaktická transformace – hlavní zásady8. Formulace výtvarného problému ve vztahu k plánování ve výtvarné výchově9. Formulace úkolu ve vazbě na výtvarná média, tematickou a námětovou rovinu a další klíčové kategorie10. Plánování ve Výtvarné výchově - řady a projekty

11. Plánování ve výtvarné výchově a kurikulární dokumenty12. Hodnocení ve Výtvarné výchově13. Prezentace ve Výtvarné výchově a komunikace s rodiči a dalšími vychovateli dětí

Annotation

The course introduces students to the main prerequisites for succesful planning, realization, and evaluation in pre-school Art Education. Its goal is to direct the students in deciding about the election and use of art field context, potentials, and limits of art media, their connection to the theme, topic, and the meaning of other didactic concepts with regards to specifics of nurture and education of pre-school age children. Thematic plan:

1. Present conception of Art Education – parameters of good practice

2. Visual culture as an area of field context of Art Education – the basic definition

3. Pre-school age and visual culture – questions of relevance and adequacy

4. Pre-school age and visual culture – gallery and museum education

5. Pre-school age and visual culture – artwork intended for kids

6. Didactic transformation – the election of field context

7. Didactic transformation – main principles

8. Formulation of an art problem in relation to planning in Art Education

9. Key didactic categories

10. Planning in Art Education – series and projects

11. Art Education and curriculum documents

12. Evaluation in Art Education

13. Presentation in Art Education and communication with the children’s parents and carettakers