Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické poradenství

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPN03Q301A

Anotace

Studenti se seznámí se systémem pedagogicko-psychologického poradenství ve školství, s poradenskými institucemi a typickými problémy u dětí předškolního věku i problematikou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich podporou ve vzdělávání - s vhodnými postupy diagnostiky a intervence zaměřené na podporu komplexního rozvoje dětí předškolního věku, se včasnou identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb, plánováním a vyhodnocováním podpory poskytované dětem s potřebou podpůrných opatření. Témata:

1) Systém pedagogicko-psychologického poradenství, aktuální úkoly.

2) Školská poradenská zařízení - pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum - zaměření pracoviště, nabídka služeb, specifické aktivity pro předškoláky, jejich rodiny a mateřské školy.

3) Děti předškolního věku s vývojovými problémy a v riziku rozvoje speciálních vzdělávacích potřeb

4) Spolupráce MŠ s poradenskými institucemi, spolupráce MŠ se zákonnými zástupci dětí u dětí s vývojovými problémy a se SVP.

5) Diagnostika a možnosti rozvoje dílčích funkcí a schopností podmiňujících úspěšné osvojování školních dovedností (zrakové vnímání, sluchové vnímání aj., zhodnocení vývoje řeči a komunikace, možnosti realizace logopedické prevence v MŠ.

6) Diagnostika školní zralosti, rizika vzniku specifických poruch učení.

7) Plánování poskytování podpůrných opatření

1. stupně a vyhodnocování jejich efektivity.

8) Preventivní a intervenční aktivity zaměřené na rozvoj osobnostně-sociálních dovedností a práci s klimatem třídy,

9) Podpora wellbeingu dětí v mateřské škole.