Jedná se o kurz zaměřený na četbu a analýzu anglofonní literatury, především prózy. Až na několik výjimek se jedná o kratší díla současných autorů. Mezi rozhodující kritéria při výběru seminárních materiálů patří jak obsah, tak i rozsah a jazyk daného díla, neboť hlavní náplní seminářů je tzv. “close reading”(detailní četba vybraných textů). Analýza textů vychází jak z tradičních kritických postupů, tak z pragmatičtěji zaměřených metod, jejichž cílem je především rozvíjení kritického myšlení a jazykových dovedností studentů. Jedná se jmenovitě o metody RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking), tedy “Čtením a psaním ke kritickému myšlení”.
Tematické celky: 1. Úvod: Analogie a kontrasty
Benjamin Zephaniah: Miss World
William Shakespeare: Sonnet 130
Jane Austen: Pride and Prejudice (úryvek z románu) 2. Struktura vyprávění
Roald Dahl: “Edward the Conqueror”
Focus: narrative structure and plausibility 3. Variace mravokárného příběhu
Somerset Maugham: “The Verger”
Charles Johnson: Oxherding Tale (úryvek z románu)
Focus: a cautionary tale 4. Funkce vypravěče I
Julian Barnes: The Visitors (A History of the World in 10½ Chapters)
Focus: full and limited omniscience 5-6. Funkce vypravěče II
Kurt Vonnegut: “Who Am I This Time”
Andre Dubus: “The Fat Girl”
Focus: narrative authority 7-8. Literární elipsa
Bernard Malamud: “The Magic Barrel”
Thelma Forshaw: “The Mateship Syndrome”
Focus: eliptical narrative 9. Katafora a předznamenávání
John Steinbeck: “The Murder”
Focus: foreshadowing, cataphora, ambiguity, Melting Pot vs Salad Bowl 10. Symbolismus a epifanie
Kate Chopin: “The Story of an Hour”
C. B. Divakaruni: “Clothes”
Focus: generic formulas in writing, symbolism, epiphany 11. Hyperbola a alegorie
Charles Dickens: “A Christmas Carol”
Mark Twain: “The Story of the Bad Boy Who Didn’t Come to Grief”
Focus: cautionary tale, parable, hyperbole, allegory, narrative crescendo 12. Roztříštěná chronologická kompozice
Alice Munro: “Child’s Play”
Focus: cathartic memoir, jumbled chronology, Modern Gothic