Charles Explorer logo
🇬🇧

English Language Teaching Methodology I

Class at Faculty of Education |
OPNA4A012A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky garanta předmětu:

Plurilingvismus, interkulturalita a mediace

Akční přístup a využití technologií ve výuce AJ

Praxe výuky v rámci akčního přístupu, plurilingvismu a interkulturality v mezinárodním kontextu  

Práce v seminářích:

Specifika a techniky výuky gramatiky s přesahem do pragmatiky, stylistiky a teorie diskursu (funkční pojetí), kompetence lingvistická, pragmatická a diskursní

Specifika a techniky výuky slovní zásoby

Specifika a techniky výuky výslovnosti a grafického systému angličtiny

Teorie chyby, transfer a obtížnost osvojování jazykových struktur

Výuka zaměřená na formu (explicitnost a implicitnost, induktivnost a deduktivnost); postavení výuky složek jazykového systému v komunikativním přístupu; pedagogická gramatika

Role inputu, interakce a outputu v osvojování jazykového systému

Vývoj jazykového systému (mezijazyk, vývojové sekvence, dynamické systémy, křivka osvojování, variabilita jazykového systému, role univerzální gramatiky)

Tvorba vlastních materiálů/aktivit

Annotation

The aim of the course is to provide students with the specific knowledge and skills needed to work with linguistic resources and speaking skills in teaching English as a foreign language. Students will learn to identify the key characteristics of the different areas of language teaching, to plan the teaching process and to evaluate it.

Students will also understand the relationship of language teaching to plurilingualism, interculturality and mother tongue and be able to incorporate it into language teaching in accordance with the CEFR action approach. The theory presented in the course will be applied in practice.

The course also reviews topics from the didactic subjects in the bachelor's study programme. More specifically, the course focuses on effective approaches to the teaching of the English language system and its subcomponents: vocabulary, grammar, phonology and writing systems, with an overlap into the teaching of selected aspects of hypersyntax and text.

The course consistently applies confrontational (L1 and L2 systems, specifics of their acquisition, source of interference, transfer theory), developmental (interlanguage theory, developmental sequences in the acquisition of forms, L2 as a complex system, influence of different variables on the acquisition of the language system) and didactic-methodological (specific techniques of teaching language resources) perspectives. Emphasis is placed on the development of the students' ability to relate all the above aspects to each other and to explain specific didactic and methodological procedures not only in terms of their implementation but also in terms of theory.

Study programmes