Praxe sestává ze tří základních částí: přípravné – realizační – reflektivní.
· Organizace praxe, požadavky kladené na studenty před, v průběhu i po praxi samotné, seznámení s oficiálními dokumenty.
· Příprava na praxi:
Revize charakteristik dobré výuky AJ z náslechové praxe: Jak é charakteristiky dobrého učitele AJ chci na praxi naplňovat?
Příprava pozorovacího archu na seznámení se s třídami, v nichž budou vyučovat + příprava otázek pro učitele.
Volba studentských mikroskupin (dvojice).
Výběr škol a oslovování mentorů.
Seznámení se s relevantními částmi ŠVP školy, sdílení v semináři.
Opakování relevantních témat: zejm. specifické aspekty výuky anglického jazyka na základní škole; kurikulární dokumenty platné pro základní stupeň vzdělávání, tj. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a Školní vzdělávací programy daných škol; plánování výuky (cíle, struktura hodiny atp.)
· Realizace praxe:
Úvodní náslechy ve třídách a skupinách, v nichž budou studenti vyučovat. Dotazování učitelů na připravené i z náslechů vzešlé aktuální otázky.
Průběžné vzájemné náslechy studentů v mikroskupině, společné diskuse a sdílení.
Tandemová výuka, s mentorem a/či spolužákem, včetně reflexe.
Samostatná výuka, četně reflexe s mentorem (včetně pořízení videonahrávky min. jedné výukové hodiny).
Postupná kompletace portfolia.
...
Reflexe praxe:
Reflexe praxe, včetně identifikace vlastních silných stránek i prostoru pro další rozvoj
Sebehodnocení - charakteristiky dobré výuky
Sebehodnocení a navazujícíc hodnocení mentorem (dle Rámce profesních kvalit)
Písemná reflexe videozáznamu vlastní výuky
Kompletace portfolia
Vzájemné sdílení
Z ávěrečné reflektivní rozhovory
Cílem předmětu je umožnit studentům aplikovat vlastní oborově didaktické znalosti v praxi a rozvíjet schopnost získané zkušenosti analyzovat a reflektovat. Praxe zahrnuje: (i) náslechy jak ve výuce mentorů s cílem seznámit se s žáky, které budou studenti následně vyučovat, tak vzájemné náslechy studentů v průběhu praxe za účelem společného sdílení; (ii) vlastní výuku studentů a její reflexi, která sestává především z výuky samostatné, ale částečně i tandemové, se spolužákem či/a mentorem.
Souvislá oborová praxe s reflexí tudíž sestává ze tří vzájemně propojených částí: přípravné, realizační a reflektivní. Studenti se rovněž seznámí s kurikulárními dokumenty, zejména s ŠVP dané školy, a nahlédnou do kultury/klimatu dané instituce.
Součástí praxe je rovněž pořízení videozáznamu jedné výukové jednotky a její hloubková reflexe.