Charles Explorer logo
🇨🇿

Souvislá oborová praxe na ZŠ s reflexí

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNA4A023A

Sylabus

Praxe sestává ze tří základních částí: přípravné – realizační – reflektivní.

·       Organizace praxe, požadavky kladené na studenty před, v průběhu i po praxi samotné, seznámení s oficiálními dokumenty.

·       Příprava na praxi:

Revize charakteristik dobré výuky AJ z náslechové praxe: Jaké charakteristiky dobrého učitele AJ chci na praxi naplňovat?

Příprava pozorovacího archu na seznámení se s třídami, v nichž budou vyučovat + příprava otázek pro učitele.

Volba studentských mikroskupin (dvojice).

Výběr škol a oslovování mentorů.

Seznámení se s relevantními částmi ŠVP školy, sdílení v semináři.

Opakování relevantních témat: zejm.  specifické aspekty výuky anglického jazyka na základní škole; kurikulární dokumenty platné pro základní stupeň vzdělávání, tj. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a Školní vzdělávací programy daných škol; plánování výuky (cíle, struktura hodiny atp.)

·       Realizace praxe:

Úvodní náslechy ve třídách a skupinách, v nichž budou studenti vyučovat. Dotazování učitelů na připravené i z náslechů vzešlé aktuální otázky.

Průběžné vzájemné náslechy studentů v mikroskupině, společné diskuse a sdílení.

Tandemová výuka, s mentorem a/či spolužákem, včetně reflexe.

Samostatná výuka, četně reflexe s mentorem (včetně pořízení videonahrávky min. jedné výukové hodiny).

Postupná kompletace portfolia.

...

        Reflexe praxe:

Reflexe praxe, včetně identifikace vlastních silných stránek i prostoru pro další rozvoj

Sebehodnocení - charakteristiky dobré výuky

Sebehodnocení a navazujícíc hodnocení mentorem (dle Rámce profesních kvalit)

Písemná reflexe videozáznamu vlastní výuky

Kompletace portfolia

Vzájemné sdílení

Závěrečné reflektivní rozhovory

Anotace

Cílem předmětu je umožnit studentům aplikovat vlastní oborově didaktické znalosti v praxi a rozvíjet schopnost získané zkušenosti analyzovat a reflektovat. Praxe zahrnuje: (i) náslechy jak ve výuce mentorů s cílem seznámit se s žáky, které budou studenti následně vyučovat, tak vzájemné náslechy studentů v průběhu praxe za účelem společného sdílení; (ii) vlastní výuku studentů a její reflexi, která sestává především z výuky samostatné, ale částečně i tandemové, se spolužákem či/a mentorem.

Souvislá oborová praxe s reflexí tudíž sestává ze tří vzájemně propojených částí: přípravné, realizační a reflektivní. Studenti se rovněž seznámí s kurikulárními dokumenty, zejména s ŠVP dané školy, a nahlédnou do kultury/klimatu dané instituce.

Součástí praxe je rovněž pořízení videozáznamu jedné výukové jednotky a její hloubková reflexe.

Studijní programy