Charles Explorer logo
🇨🇿

Náslechová praxe v oboru biologie s reflexí

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNB4B013A

Sylabus

1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy),

2. přímé náslechy výuky přírodopisu/biologie na ZŠ nebo SŠ,

3. zpracování reflexí dle požadovaného zadání - každý student individuálně,

4. reflexe s fakultním učitelem s ohledem na pozorovanou výuku (tematický okruh A - hodnocení jevů, tematický okruh B - časové rozvržení, tematický okruh C, tematický okruh D)

5. průběžné reflektivní semináře na fakultě (tematický okruh A - hodnocení jevů, tj. zaměření na výchovně vzdělávací cíle, kritéria hodnocení jevů, tematický okruh B - časové rozvržení, tj. zaměření na plánování pozpátku, sebehodnocení a vrstevnické hodnocení, tematický okruh C - verbální komunikace I., tj. zaměření na techniky zjišťování aktuáního stavu porozumění, účinnou zpětnou vazbu (kladení správných otázek), tematický okruh D - verbální komunikace II., tj. zaměření na zpětnou vazbu ze strany učitele (napomenutí, pochvala, povzbuzení, opravování), komunikační překážky, práci s chybou,

6. závěrečný reflektivní seminář. V kurzu bude implementovaná metodika rozvoje hodnotících kompetencí studentů při pedagogických praxích. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

Anotace

Kurz je zaměřen na rozvíjení schopnosti studentů všímat si výukové reality a na zprostředkování přímé zkušenosti se školním prostředím. Studenti absolvují 8 hodin přímých náslechů výuky přírodopisu/biologie na ZŠ nebo SŠ a následně 4 hodiny reflexe s fakultním učitelem na ZŠ nebo SŠ.

Na základě náslechů a vlastních záznamů zpracují tematicky orientované reflexe, při kterých je kladen důraz na sledování didaktických aktivit a jejich zhodnocení s ohledem na zvolené výukové cíle, časové rozvržení vyučovací hodiny včetně času věnovaného sebehodnocení a vrstevnickému hodnocení žáků. Dále se studenti budou zaměřovat na způsob pokládání otázek během vyučování a pozorování technik zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků, stejně tak jako na poskytování zpětné vazby, její efektivity a práci s chybou.

V průběhu semestru se studenti také budou účastnit 6 reflektivních seminářů s vyučujícím praxe na fakultě (včetně úvodního a závěrečného setkání).

Studijní programy