Pozornost bude věnována především těmto okruhům témat:
· mikroskopování a optika ve výuce· metody tvorby trvalých mikroskopických preparátů, praktické použití různých typů médií· sběr, preparace a didaktická práce s rostlinným materiálem· sběr, kultivace a didaktická práce s prvoky· sběr, preparace a didaktická práce s bezobratlými
· provedení laboratorních cvičení zaměřených na fyziologii člověka· zpracování osteologického materiálu· dermoplastické preparáty
Cílem tohoto předmětu je připravit studenty – budoucí učitele přírodopisu a biologie – pro přípravu a vedení praktických forem výuky těchto předmětů. Studenti si během kurzu osvojí metodiku sběru, konzervace a kultivace přírodnin a vyzkouší si tvorbu širokého spektra přípravy učebních pomůcek s jejich využitím. Zdokonalí se v práci s laboratorní a terénní optikou a naučí se vytvářet a ošetřovat biologické školní sbírky. Seznámí se rovněž se zásadami zakládání a bezpečného provozu školní laboratoře, přípravy a vedení praktických cvičení a terénních exkurzí. Během kurzu si studenti vytvoří vlastní kolekci trvalých mikroskopických preparátů a dalších pomůcek, kterou mohou využít během pedagogických praxí a následně během své kariéry učitele. Protokoly z laboratorních cvičení jim později poslouží jako jakási „osobní kuchařka návodů“ pro realizaci praktických úloh.
Studijní zátěž je rozložena takto: 16 hodin přímé výuky; 20 hodin nepřímé výuky pro opatřování potřebných pomůcek, na sběr a přípravu přírodnin; dalších 37 hodin nepřímé výuky (studium literatury, práce se studijními materiály a příprava na KZ) na zpracování "kuchařky" (viz níže).
Pozornost bude věnována především těmto okruhům témat:
· metody tvorby trvalých mikroskopických preparátů, praktické použití různých typů médií
· sběr, preparace a didaktická práce s rostlinným materiálem
· sběr, kultivace a didaktická práce s prvoky
· sběr, preparace a didaktická práce s bezobratlými
· praktické provedení cvičení zaměřených na fyziologii člověka
· zpracování osteologického materiálu
· dermoplastické preparáty