Obsah kurzu: 1. Geologie v kurikulárních dokumentech pro ZŠ a SŠ, RVP ZV a RVP G – struktura a konkretizace náplně rámcových vzdělávacích programů pro výuku geologie, resp. prvouky, přírodovědy, přírodopisu v podmínkách ZŠ a SŠ (vzdělávací oblasti, tematické okruhy a vzdělávací obory, průřezová témata); ŠVP a výuka geologie: specifikace pro „tradiční školství“, klasické reformní školství, „moderní alternativní programy“, obsah a struktura předmětu geologie, kritická místa geologického kurikula.
Didaktické zásady a trendy – definice pojmů, konstruktivismus, třífázový model učení (E-U-R). 2. Příprava na vyučovací hodinu: struktura, kognitivní, afektivní a psychomotorické cíle, další položky (kontext, výukové aktivity, pomůcky, domácí práce, poznámky).
Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – základní klasifikace, obecná charakteristika forem a metod výuky na ZŠ a SŠ v rozsahu učiva Didaktiky biologie I, specifika vybraných forem a metod výuky geologie (vyučovací hodina, praktická cvičení a laboratorní práce, exkurze a terénní práce, projektová výuka); klasické výukové metody (výklad, přednáška, vyprávění, práce s textem, dialog, popis, demonstrace, laborování a experimentování), aktivizující metody (diskuze, heuristické metody, didaktické hry), komplexní metody (individuální, frontální, skupinová a kooperativní výuka, pojmové mapy, brainstorming, metoda práce s ICT). 3. Učebnice pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – definice a klasifikace učebnic, kritéria hodnocení učebnic, přehled učebnic pro ZŠ a SŠ s doložkou MŠMT, nakladatelství Fraus, Prodos, Fortuna, ČGS, NNS, SPN, Scientia, Taktik.
Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – definice a jejich aplikace do výuky (pozitiva a negativa): přírodniny, preparáty hornin, krystalografické modely, modely krystalografických soustav a mřížek, schémata v geologii (klasifikační, geologická, evoluční), stratigrafické a časové osy, filmy, videa, animace, e-learning, multimediální a interaktivní výukové programy; speciální analytické přístroje, geologické pomůcky a vybavení do terénu, geologická mapa atd. 4. Exkurze a praktická cvičení ve výuce geologie ZŠ a SŠ – definice formy výuky, klasifikace a fáze exkurze, výhody a nevýhody, návrhy na praktické „exkurzní“ geologické úkoly (lokalita a geologický profil, geomorfologická lokalita, paleontologická lokalita, nácvik „geologických“ dovedností a technik v terénu, specifika exkurze do muzeí, těžebních a výrobních podniků, fenomén „geoparky“ a výuka geologie, návrhy na praktické úkoly pro laboratorní cvičení z geologie (geologické sbírky, zpracování exkurzního materiálu, geologická školní technika). 5.-6.
Problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ – specifikace problémů, rozsahu učiva a návody na konkrétní simplifikované a didaktizované výstupy: a) vznik a stavba planety Země; b) mineralogie a krystalografie, vlastnosti a poznávání minerálů; c) petrologie, horniny, horninový cyklus, poznávání hornin; d) endogenní geologie (TDT, Wilsnův cyklus, orogeneze, vrásnění vs. lokace, poruchy a deformace zemské kůry); e) exogenní geologie – zvětrávání geologická činnost gravitace, vody (řeky, moře, jezera, krasové jevy), větru, člověka; f) historická geologie a evoluce (evoluce, prekambrium, prvohory, druhohory, třetihory a čtvrtohory), aspekty paleontologie, paleoekologie a paleoklimatologie; g) regionální geologie ČR.
Seminář je zaměřen na interaktivní prezentaci vybraných témat z různých oblastí geologie s přesahem do souvisejících disciplín (např. paleontologie, stratigrafie). Studenti budou seznámeni s tématy doplňujícími základní přednášku ze všeobecné geologie a stratigrafie, zejména pak s aktuálními trendy a novinkami ve vědách o Zemi, které souvisí s novými názory na evoluci a paleoekologii vybraných skupin organismů, paleoklimatologii. Cílem kurzu je rozšíření a prohloubení zejména průřezových znalostí v geologii seznámení se s dalšími způsoby jak netradičně a atraktivně určitá vybraná témata z geologie prezentovat při výuce. Během seminářů bude diskutováno o učivu geologie v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP, metodách a formách výuky geologie (frontální výuka, BOV, exkurzní činnost), využití učebnic a informačních zdrojů pro výuku geologie, začlenění pomůcek a práci s nimi ve výuce geologie a v neposlední řadě i o celkové (komplexní) přípravě učitele na výuku věd o Zemi.
Tematické okruhy: Geologie v kutikulárních dokumentech pro ZŠ a SŠ – RVP ZV a RVP G, učebnice pro výuku geologie na ZŠ a SŠ, organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku geologie na ZŠ a SŠ, materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku geologie na ZŠ a SŠ, exkurze a praktická cvičení ve výuce geologie ZŠ a SŠ, problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ - vznik a stavba Země; minerály, chemické a fyzikální vlastnosti minerálů, mineralogický systém, horniny, klasifikace (magmatické, sedimentární a metamorfované), horninový cyklus; vnitřní geologické procesy (TDT, deformace zemské kůry, vrásnění, sopečná činnost, seizmicita, metamorfóza); vnější geologické procesy (zvětrávání, geologická činnost vody /podzemní voda, řeky, jezera, ledovce, moře/, větru, gravitace a člověka); půda; vývoj zemské kůry a organismů na Zemi (prekambrium, prvohory, druhohory, třetihory a čtvrtohory); podnebí a počasí ve vztahu k životu.